تداوم درگیری ها در سودان؛ بایدن تهدید به تحریم کرد/ 700 کشته و 335 هزار آواره

تداوم درگیری ها در سودان؛ بایدن تهدید به تحریم کرد/ 700 کشته و 335 هزار آواره
جمعه 15 ارديبهشت 1402 - 10:18

درگیری ها در خارطوم پایتخت سودان بین ارتش و نیروهای واکنش سریع دیروز (پنج شنبه) هم برای بیستمین روز ادامه یافت، در همین حال رئیس جمهور امریکا تهدید کرد درصورت عدم توقف جنگ ، تحریم های جدیدی را علیه مسئولان این کشور اعمال خواهد کرد.

العالم – سودان

درگیری ها در سودان که از 15 آوریل (۲۶ فروردین ماه) بین نیروهای وفادار به فرمانده ارتش عبدالفتاح البرهان و محمد حمدان دقلو، که فرماندهی نیروهای شبه نظامی واکنش سریع را بر عهده دارد، آغاز شده، دیروز (پنج شنبه) برای بیستمین روز متوالی ادامه یافت.

این درگیری ها تا کنون به کشته شدن حدود 700 نفر و زخمی شدن هزاران نفر منجر شده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا دیروز گفت که درگیری ها در سودان باید پایان یابد.

وی تهدید کرد که درصورت متوقف نشدن جنگ و درگیری بر سر قدرت، عاملان و مسئولان آن، مورد تحریمهای جدید قرار خواهند گرفت.

بایدن مدعی شد که آمریکا به تلاش های دیپلماتیک خود برای درخواست از همه طرف ها به منظور پایان دادن به درگیری نظامی و درخواست برای ورود کمک های انسان دوستانه بدون وجود هیچ مانعی ادامه می دهد.

با وجود اعلام " توافق اصولی" برای تمدید آتش بس اما تاکنون به رغم اعلام چندین مرحله از آتش بس هیچ کدام رعایت نشده است، در همین راستا درگیری ها و انفجارها در حومه شمالی خارطوم همچنان ادامه دارد خسارات زیادی نیز به بار آورده است.

بر اثر این درگیری ها از مجموع 5 بیمارستانی که خارطوم دارد، فقط یک بیمارستان به ارائه خدمات درمانی ادامه می دهد و در منطقه دارفور در غرب سودان تقریبا هیچ خدمات درمانی ارائه نمی شود.

طبق اعلام سازمان ملل ، درگیری ها به آواره شدن بیش از 335 هزار نفر و کوچ 115 هزار نفر دیگر به کشورهای همسایه منجر شده است.

طبق اعلام دفتر کمیساریای عالی امور آوارگان در مصر ، 50 هزار نفر از طریق مرزهای مصر و سودان وارد خاک مصر شده اند که 47 هزار نفر از آنان سودانی هستند.

سازمان ملل دیروز اعلام کرد که برای کمک به 860 هزار نفر که احتمالا تا اکتبر ماه آینده از درگیری های خونبار در سودان به خارج از این کشور فرار خواهند کرد، به 445 میلیون دلار کمک نیاز دارد.

کمیساریای امور آوارگان سازمان ملل برای جمع آوری کمک برای سودانی ها درخواست کمک کرده است.

سودان جنوبی که اغلب به میانجی گری میان دو طرف درگیر در سودان اقدام می کند، اعلام کرده است که طرف های درگیر با آتش بس از 4 تا 11 مه موافقت کرده اند.

ارتش سودان موافقت خود را با آتش بس مشروط به اینکه نیروهای واکنش سریع به آن پایبند باشند، اعلام کرده است.

اتحادیه عرب در قاهره قرار است روز یکشنبه دو نشست غیرعادی در سطح وزرای خارجه برای بررسی جنگ سودان تشکیل دهد.

با ادامه جنگ در سودان ، عملیات خالی کردن سودان از خارجی ها ادامه دارد و کشورهای همسایه به ویژه سودان جنوبی و چاد و اتیوپی از ادامه جنگ در سودان ابراز نگرانی کرده اند.

پربیننده ترین خبرها