منابع عراقی جزئیات تازه‌ای از مذاکرات ایران و مصر را رسانه ای کردند

منابع عراقی جزئیات تازه‌ای از مذاکرات ایران و مصر را رسانه ای کردند
جمعه 15 ارديبهشت 1402 - 14:33

چند مقام عراقی گفتند که دو هیأت ایرانی و مصری ماه گذشته در بغداد با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند.

العالم - ایران

دو منبع عراقی امروز (جمعه) به وبگاه العربی الجدید گفتند که نمایندگانی از ایران و مصر ماه گذشته با یکدیگر در بغداد دیدار کرده‌اند.

این منابع عراقی، یکی در وزارت خارجه و دیگری در دفتر مشاور امنیت ملی این کشور به العربی الجدید گفتند که سطح هیأت‌ها پایین بود، اما دولت عراق تلاش دارد میانجی‌گری میان تهران و ریاض را در خصوص تهران و قاهره نیز تکرار کند. به گفته آن‌ها، طرف ایرانی و مصری اصرار داشتند که خبر برگزاری این نشست به شکل رسمی اعلام نشود.

در این نشست نماینده‌ای از طرف «محمد السودانی» نخست‌وزیر، «فؤاد حسین» وزیر خارجه و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق نیز حضور داشتند.

در همین حال العربی الجدید به نقل از چند منبع مصری نیز نوشت که طی هفته پایانی ماه مارس مقامات امنیتی ایران و مصر با یکدیگر بر سر امکان توسعه تدریجی روابط در آینده گفت‌و‌گو کرده‌اند.

در این میان یک منبع دیپلماتیک عراقی گفت که ایران و مصر به میانجیگری عراق پاسخ مثبت داده‌اند، اما هنوز نمی‌توان از پیشرفت در میانجیگری سخن گفت و بغداد تلاش دارد نشست دیگری میان دو کشور برگزار کند.

یک منبع امنیتی عراقی نیز به العربی الجدید گفت که با عادی‌سازی روابط میان تهران و ریاض، فضای مثبتی بر منطقه حاکم شده است. به گفته او نمایندگان ایرانی و مصری شرکت کننده در نشست بغداد، مقامات میان رده امنیتی و دیپلمات بودند و در دیدار اول چندان در خصوص جزئیات بحث نشد و قرار است در دیدار دوم به طور مفصل درباره موضوعات مختلف گفت‌و‌گو صورت گیرد.

در همین رابطه «عامر الفایز»، دبیر کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق ضمن تایید این اطلاعات گفت که عراق میانجیگری بین دو کشور با هدف تقریب دیدگاه‌ها و از میان برداشتن تردید بین دو کشور در دستیابی به روابط عادی را آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه دولت السودانی از حمایت و مقبولیت در منطقه برخوردار است و این مساله به موفقیت میانجیگری کنونی بین ایران و مصر کمک می‌کند، گفت که پیشرفتی در این میانجیگری وجود دارد زیرا دیدار نخست برگزار شده و نقش بغداد در بازگرداندن روابط بین دو کشور ادامه دارد.

احمد الشریفی، تحلیلگر امور سیاسی عراق نیز گفت که عراق طی ماه‌های گذشته چندین پیام به قاهره و تهران با هدف ایجاد میانجیگری برای بهبود روابط بین دو کشور فرستاده است.

وی افزود که فرصت موفقیت عراق در این میانجیگری بسیار است و عراق خواهد توانست این مذاکرات را به نتیجه برساند به خصوص با توجه به اینکه عراق نزد ایران و مصر از مقبولیت برخوردار است و این مساله بر موفقیت میانجیگری بین دو کشور تاکید می‌کند. به گفته او عمده تحرکات عراق برای میانجی‌گری با درخواست یا موافقت ابتدایی تهران صورت می‌گیرد.

در این راستا «حسین امیر عبداللهیان» وزیر خارجه ایران در دسامبر سال گذشته در حاشیه نشست «بغداد ۲» در اردن طی گفت‌و‌گو با السودانی، از پیشنهاد او برای میانجیگری عراق میان ایران و مصر استقبال کرد.

یک منبع دیپلماتیک عراقی در مصر نیز در تاریخ 23 فروردین از میانجی‌گری این کشور به همراه عمان برای از سرگیری روابط تهران و قاهره خبر داد.

او به روزنامه الزمان عراق گفت که مصر از برقراری رابطه رسمی با ایران استقبال می‌کند، اما به گفته او منتظر اقدامات عملی از سوی ایران در خصوص امنیت منطقه است.

به گفته این دیپلمات عراقی، سازمان امنیت مصر روابط ایران با جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین را خلاف امنیت ملی خود می‌پندارد.

«نبیل اسماعیل فهمی»، وزیر امور خارجه سابق مصر نیز گفت که انتظار می‌رود گشایش روابط قاهره و تهران پس از ازسرگیری روابط ایران و نیز سوریه با کشورهای عرب منطقه روی دهد، اما این موضوع به تدریج و بدون شتاب اتفاق خواهد افتاد.

فارس

پربیننده ترین خبرها