بیش از 1000 اسیر از یمن و ائتلاف سعودی آزاد می‌شوند

بیش از 1000 اسیر از یمن و ائتلاف سعودی آزاد می‌شوند
جمعه 15 ارديبهشت 1402 - 19:42

رئیس کمیته ملی امور اسرا در دولت نجات ملی یمن خبر داد قرار است در دور بعدی، هزار و ۴۰۰ نفر از اسرای این کشور و ائتلاف سعودی-اماراتی آزاد شوند.

العالم - یمن

عبدالقادر مرتضی رئیس کمیته ملی امور اسرا در دولت نجات ملی یمن به شبکه خبری المسیره گفت: همچنان منتظر تشکیل کمیته‌ها هستیم تا بازدید از زندانها توسط طرفین (یمن و ائتلاف سعودی) صورت گیرد که این مسئله بنا بر توافق قبلی است؛ البته مزدوران [وابسته به ائتلاف] مانع‌تراشی کرده و پیش‌شرط تعیین می‌کنند.

اخیرا هیأتهای رسمی از عربستان و عمان برای بررسی پرونده تبادل اسرا و آتش‌بس در یمن، وارد صنعا شدند. این نخستین سفر هیأت سعودی به صنعا از آغاز جنگ همه‌جانبه علیه یمن بود که از فرورین ۱۳۹۴ آغاز شد و خسارات و تلفات زیادی به ملت یمن تحمیل کرد. این جنگ باعث شده صدها هزار یمنی کشته و دهها میلیارد دلار به اقتصاد این کشور خسارت وارد شود.

وی با بیان اینکه یمن امیدوار است در خصوص بازدید از زندانهای اسرا، هیچ مانع‌تراشی صورت نگیرد، تصریح کرد: قرار است که در دور بعدی، هزار و ۴۰۰ نفر از طرفین آزاد شوند و اگر بر سر گسترش دامنه [تبادل اسرا] توافق شود، ما از این مسئله استقبال می‌کنیم».

این مقام یمنی خاطر نشان کرد: آمریکاییها در برهه‌های گذشته، از روند صلح مانع‌تراشی کردند. آنان در هر دور از مذاکرات بر سر پرونده اسرا، از هر گونه پیشرفتی جلولگیری می‌کنند و در تلاشند در این روند، مانع ایجاد کنند.

رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن دهم اردیبهشت ماه جاری تأکید کرد که این کشور آماده تبادل همه اسرا با ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی است. المرتضی گفت که اعضای ائتلاف سعودی و مزدوران وابسته به آن، در تعیین اسرای در بند یمن که قرار است آزاد شوند، به صورت گزینی و بر اساس وابستگی و منطقه جغرافیایی عمل کردند.

وی با بیان اینکه یمن، آماده است تا تبادل فراگیر اسرا را انجام دهد، گفت: این تبادل شامل همه اسرا خواهد بود، ولی طرف مقابل، آمادگی این کار را ندارد. به هر حال، ما کارتهایی در اختیار داریم که بر اساس آن، برای آزادی همه اسرای خود، مذاکره خواهیم کرد.

این مقام یمنی، اواخر فروردین ماه گذشته از آزادی شمار دیگری از زندانیان ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی خبر داد و گفت: کمیته ملی امور اسرا در راستای اجرای دستور عبدالملک بدر الدین الحوثی رهبر انقلاب یمن، ۷۷ نفر از اسرای ائتلاف سعودی را آزاد کرده است که شامل دهها نفر از افراد بیمار و سالمند است.

فارس

پربیننده ترین خبرها