گزارش العالم از نظرسنجی های انتخابات ترکیه/ احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم

شنبه 16 ارديبهشت 1402 - 10:51

خبرنگار العالم در استانبول گزارش داد: «نظرسنجی ها در مورد انتخابات ترکیه نشان می دهد که هیچ نامزدی نمی تواند 1+50 درصد آرا را در دور اول کسب کند و این به معنای احتمال رفتن به دور دوم انتخابات در 28 می برای تعیین رئیس جمهور بعدی ترکیه است.»

العالم - ترکیه

«نضال البرعی» خبرنگار العالم در استانبول گزارش داد: «با شروع رقابت های انتخاباتی در ترکیه، محافل داخلی و بین المللی منتظر نتیجه نتایج رای گیری در این انتخابات هستند که در آن هنوز مشخص نیست چه کسی شانس برنده شدن قاطع را دارد.»

ائتلاف اپوزیسیون نیز توانسته یک جبهه گسترده را برای رقابت تشکیل دهد و از بحران اقتصادی ایجاد شده برای معرفی خود به عنوان نجات دهنده کشور از این بحران استفاده کند.

احزاب شش گانه متشکل از «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب «جمهوری‌خواه خلق»، «مرال آکشنر» رئیس حزب «خوب»، «علی باباجان» رئیس حزب «دموکراسی و پیشرفت»، «احمد داود اوغلو» رئیس حزب «آینده»، «گولتیکین اویصال» رئیس حزب «حزب دموکراسی» و «تمل کارامولا اوغلو» رئیس حزب «سعادت» هستند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه قرار است در ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار شود و به گفته ناظران این انتخابات نه تنها چهره ترکیه را تغییر می‌دهد، بلکه بر مناسبات منطقه‌ای نیز تأثیرگذار خواهد بود، در همین حال احزاب مخالف شروع به یارکشی‌ کرده و سعی دارند فعلا توجهی به اختلافات نکنند، هدف مشترک آن‌ها در حال حاضر تنها «شکست اردوغان» این مرد شماره یک ترکیه در ۲۰ سال گذشته است.

«کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب «جمهوی خواه خلق» و عضو ائتلاف «شش‌گانه» از مهمترین رقبای اردوغان درانتخابات پیش رو است.

همچنین محرم اینجه، رهبر حزب بلد و رقیب رئیس جمهور اردوغان در انتخابات 2018 در صحنه حضور دارد که در آن زمان 30 درصد آرا را به دست آورد، اما نظرسنجی ها نشان می دهد که شانس او ​​اکنون بسیار کمتر شده است.

آخرین و کم شانس ترین نامزد طبق نظرسنجی ها «سینان اوگان» است که شدیدترین مواضع را در قبال پناهجویان دارد.

کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق امیدوار است با سیاست تعامل و دوستی، احزاب را کنار هم گرد آورد اما بین اعضای ائتلاف شش گانه، اختلافاتی وجود دارد که ممکن است در آینده دردسرساز شود.

در خصوص انتخابات ترکیه یکی از قوانینی که وجود دارد، این است که از ده روز مانده به انتخابات، انتشار هر نوع نظرسنجی و پیش بینی ممنوع می شود. به همین خاطر، حالا در رسانه ها و محافل سیاسی ترکیه، بازار نظرسنجی و تخمین آرای فرد پیروز، کساد شده است.

در پایان باید گفت؛ روزهای پیش رو برای هر دو جبهه اصلی جریانات سیاسی ترکیه، قلیچدار اوغلو و اردوغان روزهای حساسی است و اگر بخشی از آرای خاکستری یا مردد در آخرین ساعات تغییر مسیر دهد، ممکن است نتایج نهایی انتخابات به راحتی تغییر کند.

پربیننده ترین خبرها