بورل: اکنون زمان مناسب گفتگوهای دیپلماتیک برای صلح در اوکراین نیست

بورل: اکنون زمان مناسب گفتگوهای دیپلماتیک برای صلح در اوکراین نیست
شنبه 16 ارديبهشت 1402 - 09:18

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وضعیت نامساعد کنونی در داخل کشور جنگ زده اوکراین اشاره کرد و گفت: متأسفانه اکنون زمان مناسب برای گفت وگوهای دیپلماتیک برای صلح نیست بلکه زمان حمایت نظامی از جنگ است.

العالم - اروپا

به گزارش یورونیوز، بورل عصر جمعه در مراسم «وضعیت اتحادیه» که توسط موسسه دانشگاه اروپایی (EUI) در فلورانس برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگار یورونیوز با بیان اینکه اگر صلح می‌خواهید، روسیه را وادار به عقب‌نشینی کرده و بر مسکو فشار بیاورید تا جنگ را متوقف کند، افزود: اکنون به من نگوئید حمایت از اوکراین را متوقف کنم زیرا با توقف حمایت از کی‌یف، مطمئنا جنگ به زودی به سود روسیه پایان می‌یابد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: همچنین پس از توقف حمایت از اوکراین، کی‌یف نمی‌تواند از خود دفاع کند و باید تسلیم شود و نیروهای روسی در مرز لهستان خواهند بود و اوکراین به بلاروس دوم تبدیل خواهد شد، حال آیا شما می‌خواهید پایان جنگ این‌گونه رقم بخورد؟ مسلما که نه!

بورل در ادامه پیشنهاد ۱۰ ماده‌ای ارائه شده از سوی ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین را «تنها چیزی که می‌توان طرح صلح نامید» توصیف کرد و سند ۱۲ ماده‌ای چین را به عنوان یک «آرزو اندیشی» رد کرد.

وی افزود: حتی اگر آنها (مقامات پکن) در کنار روسیه باشند، من فکر می‌کنم چین نقش مهمی را ایفا می‌کند، زیرا عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل است و بزرگ‌ترین نفوذ را در روسیه دارد.

بورل تصریح کرد: حال بیائید با واقعیت روبرو شویم؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم، واقعیت این است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه راه خود را ادامه می‌دهد. پوتین اهدافی نظامی دارد و تا زمانی که به این اهداف خود نرسد، به جنگ ادامه خواهد داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: بنابراین طرح‌های صلح خوب هستند اما برای تحقق طرح‌های صلح، شما به شخصی نیاز دارید که بخواهد در مورد صلح صحبت کند و در حال حاضر پوتین آن شخص نیست.

بورل همچنین در ادامه به تغییرات ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین که باعث شد اتحادیه اروپا شکل و شمایل جدیدی به خود بگیرد، اشاره و تاکید کرد: این جنگ، بر قوانین بین‌المللی، زنجیره‌های تامین مواد غذایی و قیمت جهانی انرژی تاثیر گذاشت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اذعان به این نکته که از لحاظ فنی، وی دیپلمات ارشد این اتحادیه است اما اعتراف کرد که امروزه به دلیل تمرکز فزاینده بر تامین مهمات برای اوکراین، بیشتر احساس می‌کند که یک «وزیر دفاع» است.

وی افزود: اتحادیه اروپا در اجرای وعده خود برای تحویل یک میلیون گلوله توپ طی ۱۲ ماه آینده عجله دارد؛ گلوله‌هایی که کی‌یف به آن نیاز فوری دارد تا ضدحمله پیش‌بینی شده خود را انجام دهد.

بورل گفت: من بخش مهمی از وقت خود را صرف صحبت در مورد اسلحه و مهمات می‌کنم و هرگز فکر نمی‌کردم که باید این همه زمان را صرف فکر کردن در مورد تعداد شلیک توپخانه کنیم.

وی یادآور شد: ما این جنگ را نمی‌خواستیم و به دنبال آن نبودیم اما این جنگ یک واقعیت است و شما باید با آن روبرو شوید. همه خواهان صلح هستند اما متأسفانه در حال حاضر پوتین به جنگ ادامه می‌دهد و اوکراین باید از خود دفاع کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه و در پاسخ به این پرسش که چرا باید منابع مالی اتحادیه اروپا به جای هزینه شدن در زمینه موارد رفاهی و عمرانی این قاره، صرف هزینه جنگ در اوکراین شود، بار دیگر تاکید کرد: اگر از کی‌یف حمایت نکنیم، اوکراین ظرف چند روز سقوط خواهد کرد بنابراین من در حالی که از صمیم قلب ترجیح می‌دهم منابع مالی اتحادیه اروپا را برای افزایش رفاه مردم، بیمارستان‌ها، مدارس و شهرهای کشورهای این اتحادیه هزینه کنم اما ما این کار را نمی‌کنیم زیرا حق انتخاب نداریم.

بورل با تاکید براینکه جنگ ما را متحد کرده است، افزود: هیچ چیز نمی‌تواند شما را بیشتر از یک دشمن، یک خطر و احساس رویارویی با یک تهدید متحد کند. یک تهدید واقعی که موجودیت‌مان را در خطر قرار می‌دهد، ما را بیش از هر سخنرانی و هر رویکرد نظری در مورد نیاز به یکپارچگی، متحد کرده است.

وی گفت: یکی از اشتباهات پوتین این بود که فکر می‌کرد اروپایی‌ها مثلا به دلیل وابستگی به انرژی متحد نمی‌شوند و افکار عمومی در اروپا از حمایت از اوکراین خسته می‌شوند و آمریکا و اروپا در مورد اینکه چه کسی این کار (حمایت از اوکراین) را انجام می‌دهد دعوا می‌کنند، اما اینطور نیست.

بورل سپس از اثربخشی ۱۰ دور تحریم اتحادیه اروپا علیه روسیه و منتقدانی که معتقدند این تحریم‌ها نتوانست ماشین جنگی کرملین را از کار بیندازد، دفاع کرد و با کنایه گفت: مطمئنا این تحریم‌ها اثر دارد اما اثر آنها آنی و در لحظه نیست بلکه مانند یک رژیم غذایی عمل می‌کند، اگر رژیم بگیرید، در یک هفته ۳۰ کیلو وزن کم نخواهید کرد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها