در گفت وگوی اختصاصی با العالم؛

وزیر نیرو: به صراحت اعلام می کنیم هیچ نقشی در مصرف، تولید و حقابه فرات نداریم/ اراده ایران و عراق بر گسترش مبادلات انرژی و حل مسایل مالی به رغم فشارهای آمریکا است

وزیر نیرو: به صراحت اعلام می کنیم هیچ نقشی در مصرف، تولید و حقابه فرات نداریم/ اراده ایران و عراق بر گسترش مبادلات انرژی و حل مسایل مالی به رغم فشارهای آمریکا است
دوشنبه 18 ارديبهشت 1402 - 22:16

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که به طور صریح می گوییم که نه در تولید و نه در مصرف و نه از حقابه های فرات سهمی نداریم، خاطرنشان کرد، در دجله هم سهم ما بسیار اندک است و در این سهم اندک هم همواره به دنبال این هستیم تا حقابه های تاریخی و قانونی کشورها محترم شناخته شود.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری وابسته به یونسکو، که برای شرکت در" اجلاس بین‌المللی آب بغداد" عازم عراق شده بود، در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار شبکه خبری العالم در بغداد در باره این نشست اظهار داشت: هیات ایرانی به دعوت دولت عراق و تاکید رییس جمهور این کشور به این کنفرانس دعوت شدند که ما نیز در سطح خیلی خوبی در این کنفرانس شرکت کردیم . در حاشیه این کنفرانس هم مذاکراتی را با مقامات عراق به صورت دوجانبه برگزار کردیم و با سایر مهمانان این کنفرانس از کشورهای سوریه، لبنان و دیگر کشورها انجام شد.


محرابیان افزود: مساله آب امروز به عنوان مهمترین مساله بشری در جهان به ویژه در منطقه ای که در آن واقع شده ایم، شمرده می شود. شرایط توسعه های اقتصادی و اجتماعی در این منطقه باعث شده که نیاز مردم به آب بیش از پیش باشد، از طرف دیگر هم با توجه به شرایط بارشی در منطقه و کاهش بارش ها و تغییرات اقلیمی، شاهد خشکسالی های متوالی هستیم که این مساله نیز مزید بر علت شده است.

*کشورهای منطقه باید با همکاری همدیگر امکان استفاده حداکثری از منابع آبی را فراهم کنند

وزیر نیر خاطرنشان کرد، این شرایط می طلبد که کشورهای منطقه با همکاری، همیاری و مدیریت بر منابع آب بتوانند شرایط را بهبود ببخشند وامکان استفاده حداکثری را برای همه نوع مصرف از جمله شرب، کشاورزی، صنعتی و به ویژه محیط زیست فراهم کنند. از این بابت این کنفرانس مهم در پی تبیین این موضوع درابعاد فنی، حقوقی و به ویژه در موضوع مدیریت منابع آب است.

رئیس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری وابسته به یونسکو گفت: ما مسایل مربوط به کم آبی را در سه بخش فنی، مدیریتی و حقوقی دنبال می کنیم. در موضوع فنی اول باید بررسی کنیم که هر کشور چقدر در تولید، مصرف و بازچرخانی آب موثر است. عراق کشوری است که دو حوزه مهم دجله و فرات در آن جاری است. بخشی از آب در عراق تولید می شود و بخش قابل توجهی نیز از دیگر کشورها به ویژه از شمال و غرب عراق وارد این کشور می شود.

*توافقات ایران و عراق در خصوص رودخانه های مرزی و حقابه ها/ ازسرگیری فعالیت کمیته مشترک آب بین تهران و بغداد

محرابیان خاطرنشان کرد، در حوزه فرات، ایران نه در تولید و نه در مصرف آن سهمی ندارد در حوزه دجله هم سهم اندکی در تولید و حقابه ها داریم که طبیعتا با لحاظ موضوع فنی می توانیم در این خصوص واقعیت ها را به خوبی متوجه شویم و براساس آن تصمیم بگیریم.
وی ادامه داد: در موضوع حقوقی معاهده ای میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق تحت عنوان معاهده 1975 وجود دارد، در ماده سه این معاهده پیش بینی کمیته دایمی فنی مختلط مطرح شده که بتوانند در خصوص رودخانه های مرزی و سهم هر طرف از این رودخانه ها مذاکره و توافق کنند. این کمیسیون مشترک سال ها فعال بود اما از سال 2012 فعالیت خودش را متوقف کرده بود که خوشبختانه در پی مذاکرات خوبی که با عراقی ها در یک سال گذشته و به ویژه از زمان حضور آقای السودانی به عنوان نخست وزیر عراق داشتیم، توافقات خیلی خوبی بین دو کشور صورت گرفت.


*ایران به لحاظ منابع آبی هیچ ارتباطی با رودخانه فرات عراق ندارد/ سهم تهران در تامین حقابه دجله بسیار اندک و در حال انجام است

وزیر نیرو با اشاره به خسکسالی های صورت گرفته در منطقه گفت: خشکسالی ها مختص عراق نیست در ایران و کل منطقه هم وجود دارد ما در سال گذشته در بعضی مناطق تا حدود 60 درصد کاهش بارش داشتیم که به تبع آن آورده های رودخانه ها هم کم خواهد شد ولی از نظر فنی، زمانی که دجله و فرات را بررسی می کنیم به طور صریح می گوییم نه در تولید و نه در مصرف و نه از حقابه های فرات سهمی نداریم.
وی افزود: در دجله هم سهم ما بسیار اندک است و در این سهم اندک هم ما همواره به دنبال این هستیم تا حقابه های تاریخی و قانونی کشورها محترم شناخته شود. در این چارچوب با برگزاری کمسیون های مشترک، می توانیم حتی اگر اختلافات کوچکی هم وجود دارد از طریق مذاکره و در چارچوب حقوقی مسایل را مرتفع کنیم.
محرابیان خاطر نشان کرد: آب موضوع سیاسی نیست بلکه موضوع اقلیمی، اجتماعی و فنی است و متخصصین باید این موارد را در چارچوب بسترهای قانونی و فنی بررسی و مذاکره کنند.

*سیاست ایران تبادل حداکثری برق با کشورهای منطقه است

وزیر نیرو در مورد مسئله تبادل برق نیز گفت: سیاست ما تبادل حداکثری برق در منطقه است؛ ایران به عنوان یک نقطه کانونی با کشورهای متعددی همسایه است و از این ظرفیت استفاده می کند تا بتواند هم نیازهای خود و منطقه را مرتفع کند به این معنا که سیاست دیپلماسی برق به دنبال تبادل حداکثری برق با در نظر گرفتن منفعت اقتصادی کشور و مردم خودمان است و در این چارچوب برخی از کشورها، در برخی از ماه ها به ما برق می دهند و در برخی از ماه ها که ما مصرف برق مان کم است، به آنها برق صادر می کنیم.
وی افزود: آنچه مهم است اینکه در این تبادلات منافع اقتصادی داریم و هم نیاز خود را برطرف می کنیم و هم بتوانیم نیاز کشورهای همسایه را برطرف نماییم از سویی این تبادل باعث می شود برق به عنوان یک عنصر اقتصادی تلقی شود.

*ایران در زمینه ساخت، تعمیر و توسعه نیروگاه های برق عراق فعال است

وزیر نیرو خاطرنشان کرد، در عراق ما در چند زمینه فعال هستیم اول توسعه زیر ساخت های برق است. از جمله ساخت نیروگاه ها، تعمیرات اساسی برخی نیروگاه ها که در عراق به دلیل جنگ از مدار خارج شده بودند. در زمینه تعمیرات اساسی فعالیت های خوبی را انجام دادیم در زمینه توسعه نیروگاه ها هم برخی ازنیروگاه ها را ساخته ایم و برخی نیز در دست ساخت داریم. در زمینه تبادل انرژی برق نیز این امر توسط خطوط متعددی صورت می گیرد این هم فرصت خوبی برای توسعه همکاری ها است تا حداکثر استفاده را ببریم . جمهوری اسلامی ظرفیت و تجربیات تامین نیازها و امکان توسعه زیرساخت های کشور عراق را دارد.

* ایران جزو 5 کشور سازنده و احداث کننده نیروگاه برق در دنیا است

محرابیان گفت: صنعت برق ما مانند صنایع دیگر ما کاملا مستقل است ما در صنعت برق در تمام زمینه ها هم تولید و هم بازار داریم و هم نیاز بسیاری از کشورها را تامین می کنیم، تحریم ها فرصت خوبی برای مستقل شدن صنعت برق ما شد امروز ما شرکت هایی در ایران به ویژه در توسعه نیروگاه ها داریم از جمله گروه مپنا و خیلی از شرکت هایی که در زمینه احداث پست و خطوط و سیم وکابل و انواع و اقسام تجهیزات برق فعال هستند که در دنیا در سطوح عالی قرار دارند. ایران جزو پنج کشور سازنده و احداث کننده نیروگاه در دنیا شمرده می شود. “توربین های کلاس F “ جمهوری اسلامی ایران در دنیا در بالاترین سطح از فناوری با بالاترین راندمان تولید می شود که جزو افتخارات کشور است.

*اراده ایران و عراق بر گسترش مبادلات انرژی و حل مسایل مالی به رغم فشارهای آمریکا است

وی افزود: در مبادلات با عراق هم تلاش می کنیم با روش های مختلف محدودیت های موجود را کاهش دهیم. یکی از موضوعاتی که باعث تسریع در این زمینه می شود حل مسایل مالی بین دو کشور است که امریکا درتلاش است با فشارهایی که وارد می کند این سرعت عمل را کاهش دهد ولی اراده مسولین ایران و عراق به خصوص در یک سال گذشته باعث شده که بسیاری از مسایل حل شود.

پربیننده ترین خبرها