کولیوند در گفتگو با العالم: حتی جمعیت هلال احمر نیز مشمول تحریم های ظالمانه شد/ آثار ظالمانه تحریم ها را در صلیب سرخ جهانی ثبت تاریخی خواهیم کرد/مدال لیاقت و فداکاری از رئیس جمهور ترکیه دریافت کردیم/با دولت عربستان همکاری خوبی داریم

کولیوند در گفتگو با العالم: حتی جمعیت هلال احمر نیز مشمول تحریم های ظالمانه شد/ آثار ظالمانه تحریم ها را در صلیب سرخ جهانی ثبت تاریخی خواهیم کرد/مدال لیاقت و فداکاری از رئیس جمهور ترکیه دریافت کردیم/با دولت عربستان همکاری خوبی داریم
چهارشنبه 20 ارديبهشت 1402 - 22:15

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی تاکید کرد که جمعیت هلال احمر ایران یکی از جمعیت های قدرتمند و مؤثر در کل دنیا و صلیب سرخ جهانی است.

العالم - ایران

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه خبری العالم در برنامه "من طهران" گفت: جمعیت هلال احمر ایران، فعال و برنامه دار و موفق است. بنا به گفته آقای دکتر روکا از مسئولین صلیب سرخ جهانی و سایر مسئولین، جمعیت هلال احمر از نظر فعالیت های ملی و بین المللی جزء 5 کشور برتر دنیا ست. لذا یکی از جمعیت های خوب، قدرتمند، مؤثر در کل دنیا و صلیب سرخ جهانی است و در میان جمعیت های ملی هلال احمر می درخشد، مؤثر و فعال است.

حتی جمعیت هلال احمر هم مشمول تحریم ها شده است

کولیوند به تحریم های ظالمانه اشاره کرد و گفت: حتی جمعیت هلال احمر هم مشمول تحریم هاست، بطوری که نمی توانیم کمک های بین المللی صلیب سرخ را به راحتی دریافت کنیم. نقل و انتقالات بانکی هلال احمر، خریدهای اقلام امدادی مثل آمبولانس، خودرو و تجهیزات نجات کاملا تحت تاثیر تحریم های ظالمانه است. نه تنها کشور ما، خیلی از کشورهایی که تحریم هستند اینگونه است.

آثار ظالمانه تحریم ها را در صلیب سرخ جهانی ثبت تاریخی خواهیم کرد

وی افزود: در جلسات صلیب سرخ، درخواست کردیم که آثار ظالمانه تحریم ها را بر مستضعفین و مستمندان بررسی کنیم و این آثار ظالمانه را در صلیب سرخ جهانی ثبت تاریخی بکنیم، الآن صلیب سرخ، مستندات را جمع آوری می کند که در مجمع پیش رو این اتفاق بیفتد تا آثار ظالمانه تحریم ها را ثبت جهانی بکنیم. اینطور نیست که بگویند ما تحریم ها را مشمول هلال احمر و صلیب سرخ نکرده ایم، کاملا کذب است و تحریم در عمل اتفاق افتاده است.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره ضرورت فعالیت این جمعیت گفت: بر اساس اسناد بالادستی و نیز اعتقاداتی که داریم نظیرکلام الله، احادیث و روایات ائمه معصومین و بزرگان و اساسنامه هلال احمر و صلیب سرخ فعالیت داریم. بالغ بر 194 آیه در خصوص نیکوکاری و کار خیر داریم. در 5 وعده اذان و اقامه نمازها حی‌علی‌خیرالعمل را تکرار می کنیم به کار خیر بشتابید. به مستضعفان و مستمندان کمک کنید دردی را از کسی کم کنید فردی را نجات بدهید درمان کنید همدیگر را کمک بکنید. آیاتی نظیر تعاونوا علی البرّ و التّقوی ، وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً داریم. از همه مهمتر خداوند متعال می فرماید که اگر شما یک نفر را زنده کنید مثل این است که همه بشر را زنده کرده اید. لذا کار خیر مرز ندارد، محدودیت ندارد، نوع شناسی ندارد، مذهب شناسی ندارد، دین شناسی ندارد.

وی افزود: از نظر آیات و روایات این‌ها اسناد بالادستی ماست. در کلام معصومین داریم که می فرماید الجارُ ثُمَّ الدّارُ یعنی اول همسایه بعد خانه. من توجه شما را به سخنان مقام معظم رهبری در عید سعید فطر جلب می کنم، تاکید حضرت آقا این بود که حول محور وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ باشید. مسلمانان دنیا مخصوصا در کشورهای همسایه در کنار هم باشند کمک بکنند و هم افزایی ایجاد بکنند. لذا بنای ما همین است. علی القاعده طبق قانون و اساسنامه همکاری دوجانبه یا چند جانبه برای کمک به هم و تقویت یکدیگر وجود دارد که در اساسنامه های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و صلیب سرخ جهانی آمده ‌است. این ها اسنادی هستند که ما را وادار می کند و مکلف می کند که در شرایط مختلف همدیگر را یاری و کمک بکنیم.

هر کشوری که نیاز به کمک داشته باشد و ما توان آن را داشته باشیم، قطعا خدمت رسانی می کنیم


کولیوند درباره کمک به کشورها چنین توضیح داد: هر کشوری که نیاز به کمک داشته باشد و ما توان آن را داشته باشیم، بدون منت، محکم پای کار هستیم و خدمت رسانی می کنیم. خداوند متعال خودش اجر می دهد و رضایتمندی مردم خستگی را از تن ما بیرون می کند.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره کمک های ایران به زلزله زدگان گفت: کمک های ما فقط برای زلزله زدگان سوریه و ترکیه نبود. در زلزله سال گذشته افغانستان اولین گروهی که وارد افغانستان شد تیم هلال احمر ایران بود. ملاک هلال احمر کمک به گرفتارشدگان بود که زیر آوار بودند. در سیل سال گذشته پاکستان اولین کشوری که به پاکستان کمک کرد هلال احمر ایران بود. همزمان با زلزله سوریه و ترکیه، ما خودمان درگیر زلزله داخل کشور بودیم و درگیر امداد رسانی به گرفتارشدگان در برف نظیر کوهرنگ بودیم. علی رغم اینکه خودمان در عملیات های سنگینی بودیم ولی شدت و خسارت زلزله ترکیه و سوریه کم نظیر بود.

وی تاکید کرد: حکم اخلاق بشردوستی و ایمانی ما را به کمک واداشت. اولین کشوری که با تمام توان در سوریه و ترکیه حضور پیدا کرد جمعیت هلال احمر جمهور اسلامی ایران بود. نیروهای ارتش و سپاه خیلی کمک کردند. نیروهای سپاه در نصب و راه اندازی اردوگاه اضطراری با جان و دل کار کردند. نیروهای ارتش یک بیمارستان مجهز در آدیامان ترکیه مستقر کردند. علی رغم اینکه زیرساخت ها از بین رفته بود و برق نبود و سوخت هم کم بود، با امکانات خیلی خوبی حضور یافتیم. تعدادی را زنده نجات دادیم، تعدادی جسد کشف کردیم، در آواربرداری کمک کردیم. احساس کردیم که آنجا هم بخشی از خاک خودمان است به همین دلیل با جان و دل کار کردیم. مثل برادر و خواهران خودمان کمک کردیم. در سوریه هم همینطور کار کردیم علی رغم اینکه سوری ها در بحران های بسیار سخت تری قرار داشتند با تمام توان و افتخار خدمات مان را انجام دادیم و طبق فرمایشات رهبر انقلاب و دولت محترم هر کجا نیاز باشد کمک خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه مدال لیاقت و فداکاری را به همراه لوح تقدیر به جمعیت هلال احمر ایران اختصاص داد

وی درباره ارزیابی های صلیب سرخ جهانی گفت: این سازمان ارزیابی های خیلی خوبی از جمعیت های ملی هلال احمر و صلیب سرخ دارد، از میان حدود یکصد کشوری که در ترکیه حضور داشت تنها کشوری که توسط آقای روکا مورد تقدیر قرار گرفت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بود. همچنین رئیس جمهور محترم ترکیه هم آخرین مدال لیاقت و فداکاری خدمت دولت ترکیه را به همراه لوح تقدیر به طور ویژه به جمعیت هلال احمر ایران اختصاص داد. البته طی مراسم باشکوهی از چند تا جمعیت دیگر هم تقدیر کردند. استقبال و تقدیر مردمی از جمعیت هلال احمر ایران بی نظیر بود.

برای نخستین بار مسئول کمیته پیش نویس برنامه های مجمع جهانی شدیم

کولیوند درباره تقدیر صلیب سرخ جهانی به نشان هانری داويسون که عالی‌ترین نشان صلیب سرخ جهانی است، اشاره کرد و گفت: این نشان هر دو سال یکبار به کشورهای موفق ارائه می شود. سال 1382 جمعیت هلال احمر ایران این نشان را دریافت کرد و خرداد ماه سال گذشته بازهم جمعیت هلال احمر ایران توانست این نشان را اخذ بکند که ماحصل فعالیت های خیلی جدی هلال احمر بویژه در 8 ماه آخر منتج به نتیجه بود که در سیل و زلزله و کرونا و کارهای بشردوستانه خانه های هلال و اقدامات جوانان داشتیم. ارزیابی های خیلی سنگینی از جمهوری اسلامی ایران شد. نقش آفرینی خیلی خوبی که هلال احمر در سطح بین المللی داشت در مجمع جهانی این نشان را دریافت کردیم. به همین دلیل برای اولین بار مسئول کمیته پیش نویس برنامه های مجمع جهانی شدیم و توفیقات خوبی برای جمعیت هلال احمر ایران حاصل شد.

رئیس جمعیت هلال احمر به برنامه ریزی و آمادگی های خاص برای موفقیت در شرایط اضطراری اشاره کرد و گفت: نقاط قوت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیروهای مجرب و کاربلد، کارآزموده، ماهر و چابک است. داوطلبان ما میلیونی هستند داوطلبانی که بی مزد و منت به محض اینکه فراخوان می دهیم بلافاصله به ما کمک می کنند.

کولیوند درباره تعداد داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: بیش از 2 میلیون نفر برای خدمت در هلال احمر تجهیز شده اند البته علاقه به حضور در این قسمت خیلی زیاد است. امسال تعداد داوطلبان دانش آموزی سازمان جوانان ما از 300 هزار نفر به 1 میلیون و 170 هزار داوطلب رسیده است. هدف ما افزایش تعداد داوطلبان و آموزش بیشتر، مهارت افزایی و دسته بندی و آمادگی کامل برای مواجهه با بحران ها است. البته بنای اولیه ما پیشگیری است سعی می کنیم بیشتر با مخاطرات آشنا کنیم تا از مخاطرات پیشگیری کنند تا در صورت رخ دادن مخاطره ای کمترین تلفات را داشته باشد.

وی افزود: اکنون در مساجد، محله ها و مدارس فعالیت داریم و گروه های مختلف هم با هلال احمر همکاری دارند چون یک جمعیت هستیم همه باهم هستیم در نتیجه نیروهای نظامی، لشکری و کشوری ، آموزش و پرورش و دانشگاه ها، مساجد، مردم و راننده ها از همه قشر به ما کمک می کنند. بالغ بر 140 هزار نفر نخبه داوطلب داریم که سرمایه خوبی بوده و نقطه قوت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است.

همکاری خوبی بین ما و هلال احمر و وزارت بهداشت عربستان وجود دارد

رئیس جمعیت هلال احمر درباره ایام حج و همکاری با دولت عرستان گفت: فعالیت و خدمات رسانی پزشکی در ایام حج بر عهده هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است و مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر در داخل کشور معاینات و آموزش زائرین را بر عهده دارد و در مدینه و مکه و مشاعر مقدسه بیمارستان های سیار و صحرایی داریم.

وی افزود: بنا بر اعلام وزارت بهداشت عربستان، بعثه پزشکی هلال احمر، در بین همه بعثه های پزشکی الگو و نمونه است. همکاری خوبی بین ما و هلال احمر و وزارت بهداشت عربستان وجود دارد. در شرایط خاص سال گذشته آقای دکتر جلال ادریسی رئیس جمعیت هلال احمر عربستان همکاری خوبی با ما داشت. اخیرا" تبادل اطلاعاتی با هم داشتیم که در راستای حفظ سلامت و کرامت حجاج و انجام مراسم باشکوه اسلامی و تقویت امت واحده طبق فرمایش پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است.

کولیوند همکاری های هلال احمر را منوط به شرایط اضطراری ندانست و گفت: ما در انتقال تجارب و آموزش و افزایش توانمندی با جمعیت ها و همتای خودمان در دولت های مختلف همکاری داریم و یکدیگر را تقویت می کنیم. در تبادل تجارب خساستی نداریم و کارمان بشردوستی و نجات جان آدم هاست. کاری انسانی، اخلاقی، تیمی و ارزشمند است. در حال حاضر در 12 کشور دنیا درمانگاه، مرکز درمانی و بیمارستان داریم. در خرداد ماه گذشته 16 تفاهم‌نامه با 16 کشور امضا کردیم که موجب تعاون و همکاری است.

در پایان رئیس جمعیت هلال احمر رسالت و تکلیف جمعیت هلال احمر را تحقق ارزش های دینی و اسلامی و کلام ائمه و بزرگان و رهبر عزیزمان و سیاست های دولت و خواسته های مردم و در نهایت کاهش آلام بشری و بشردوستانه بیان کردند.

پربیننده ترین خبرها