خروج روسیه از پیمان CFE اروپا؛

روسیه: معاهده نیروهای مسلح اروپا برخلاف منافع امنیتی مسکو است

روسیه: معاهده نیروهای مسلح اروپا برخلاف منافع امنیتی مسکو است
دوشنبه 25 ارديبهشت 1402 - 09:19

یک مقام روس می‌گوید بازگرداندن روسیه به معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا یک «توهم» است.

العالم - اروپا

بنابر گزارش رویترز، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، در اظهاراتی که بامداد دوشنبه منتشر شد، گفت: معاهده نیروهای مسلح اروپا که مسکو از آن خارج می‌شود، مغایر با منافع امنیتی روسیه است.
پس از فرمان ولادیمیر پوتین - رئیس‌جمهور - در 10 مه، پارلمان روسیه قرار است روز دوشنبه تصمیم بگیرد چه زمانی به طور رسمی خروج از پیمان نیروهای مسلح متعارف اروپا (CFE) را به اجرا گذارد.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت «معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا» با منافع امنیتی مسکو مغایرت دارد و باید از توهم بازگشت روسیه به این معاهده دست کشید.
ریابکوف در مصاحبه‌ای با نشریه «گازتا پارلامنتسکایا» گفت این معاهده سال‌هاست کارساز نبوده است، بنابراین خروج ما از آن نمی‌تواند وضعیت را بدتر کند.
وی افزود: کسانی که هنوز امیدوارند ما به معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا بازگردیم باید از این توهم دست بردارند زیرا این معاهده مغایر با منافع امنیتی روسیه است. غرب باید این واقعیت آشکار را بپذیرد.
ریابکوف تاکید کرد شرایط ارائه جایگزینی برای این معاهده فراهم نیست.
وی ادامه داد: این معاهده به دلیل اقدامات خصمانه کشورهای عضو ناتو و متحدان آنها نابود شده است.
معاهده اولیه نیروهای مسلح متعارف اروپا در پایان جنگ سرد توسط ۱۶ عضو ناتو و ۶ عضو پیمان ورشو امضا شد.
این معاهده محدودیت‌هایی را بر پنج دسته تسلیحات متعارف و سخت‌افزارهای نظامی اعمال کرد که بر اساس آن سهمیه‌هایی را از نظر تعداد تانک، نفربرهای زرهی، توپخانه، هواپیماها و بالگردهای جنگی برای هر یک از کشورهای عضو مشخص کرده است.
نسخه به‌روزشده‌ای از این معاهده در سال ۱۹۹۹ امضا شد ولی کشورهای عضو سازمان ناتو آن را تصویب نکردند.
در سال ۲۰۰۷، مسکو به طور یکجانبه این معاهده را به خاطر مسائل مربوط به گسترش ناتو تعلیق کرد و در نهایت در سال 2015 اعلام کرد به طور کامل از آن خارج خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها