مراسم سازمان ملل برای نخستین بار در واکنش به واقعه ضد بشری کوچ اجباری فلسطینیان در سالروز نکبت

مراسم سازمان ملل برای نخستین بار در واکنش به واقعه ضد بشری کوچ اجباری فلسطینیان در سالروز نکبت
دوشنبه 25 ارديبهشت 1402 - 09:51

سازمان ملل در هفتاد و پنجمین سالگرد کوچ اجباری صدها هزار فلسطینی از سرزمین‌های اشغالی در سالروز نکبت (تاسیس رژیم صهیو نیستی) درحالی رسما بررسی این رخداد غیرانسانی را در دستور کار خود قرارداده که رژیم صهیونیستی مراسم امروز مجمع عمومی را محکوم و در ادعا‌های خود، آن را یک «رویداد شنیع» و «تلاشی آشکار برای تحریف تاریخ» قلمداد کرده است.

العالم - آمریکا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، برای نخستین بار، سازمان ملل متحد رسماً در هفتاد و پنجمین سالگرد کوچ اجباری صدها هزار فلسطینی از سرزمین‌های اشغالی، بررسی این رخداد غیرانسانی را در دستور کار خود قرار خواهد داد. این واقعه پس از آن رخ داد که فلسطین، تحت حاکمیت انگلستان، با تأیید سازمان ملل به دو بخش جداگانه یهودی و عرب تقسیم شد.
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، مراسم بزرگداشت روز دوشنبه سازمان ملل را که فلسطینی‌ها آن را «نکبت» یا «فاجعه» می‌نامند، بسیار مهم ارزیابی کرد.
ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل نیز برگزاری این مراسم را «تاریخی» و مهم خواند زیرا مجمع عمومی نقشی کلیدی در تجزیه فلسطین داشته است.
منصور در این خصوص به خبرنگاران سازمان ملل گفت: «این یادبود، مسئولیت سازمان ملل را در مورد عدم توانایی حل این فاجعه برای مردم فلسطین به مدت 75 سال تصدیق می‌کند.»
وی ادامه داد: «فاجعه برای مردم فلسطین هنوز ادامه دارد.»
فلسطینی‌ها هنوز کشور مستقلی ندارند و از حق بازگشت به خانه‌های خود برخوردار نیستند؛ موضوعی که در قطعنامه مجمع عمومی مصوب دسامبر 1948 بر آن تأکید شده بود.»
از سوی دیگر، گیلاد اردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، این بزرگداشت را محکوم کرد و در ادعا‌های خود، آن را یک «رویداد شنیع» و «تلاشی آشکار برای تحریف تاریخ» خواند. او مدعی شد کسانی که در این مراسم شرکت می‌کنند، یهودی‌ستیزی را نادیده می‌گیرند و به فلسطینی‌ها چراغ سبز نشان می‌دهند تا «به سوء‌استفاده از سازمان‌های بین‌المللی برای ترویج روایت افترا‌ آمیز خود ادامه دهند.»
مجمع عمومی که در سال 1947 دارای 57 عضو بود، قطعنامه تقسیم فلسطین را با 33 رای موافق در برابر 13 رای مخالف و 10 رای ممتنع تصویب کرد.

طرف یهودی، طرح تقسیم سازمان ملل را پذیرفت و پس از پایان حاکمیت انگلستان در سال 1948، رژیم صهیونیستی استقلال خود را اعلام کرد. اعراب این طرح را رد کردند و کشورهای عربی همسایه جنگی را علیه رژیم صهیونیستی به راه انداختند.
روز نکبت (تشکیل رژیم اسراییل)، یادبود حدود 700 هزار فلسطینی است که در سال 1948 گریختند یا مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.
سرنوشت این پناهندگان و فرزندان آنها - که بیش از 5 میلیون نفر در سراسر خاورمیانه تخمین زده می‌شود - همچنان یکی از موضوعات مورد مناقشه اصلی در منازعه اعراب و اسرائیل است. رژیم صهیونیستی درخواست بازگشت دسته‌جمعی پناهجویان به خانه‌های‌شان را رد می‌کند.
با نزدیک شدن به هفتاد و پنجمین سالگرد، مجمع عمومی 193 عضوی در 30 نوامبر گذشته قطعنامه‌ای را با 90 رای موافق در مقابل 30 رای مخالف و 47 رای ممتنع تصویب کرد که از کمیته سازمان ملل در امور اعمال حقوق مسلم مردم فلسطین درخواست می‌کرد تا یک مراسم یادبود را در سطحی رسمی، سازماندهی کند.
آمریکا از جمله کشورهایی بود که در رای مخالف به این قطعنامه به رژیم صهیونیستی پیوست و هیئت ایالات متحده اعلام کرده است که هیچ دیپلمات آمریکایی در مراسم بزرگداشت روز دوشنبه (امروز) شرکت نمی‌کند.

پربیننده ترین خبرها