پیروزی اسد در کنفرانس جده و چالش های بازسازی سوریه

پیروزی اسد در کنفرانس جده و چالش های بازسازی سوریه
شنبه 30 ارديبهشت 1402 - 14:51

کارشناسان روابط بین الملل می گویند اهمیت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نه به خاطر بازپس گرفتن کرسی این کشور بلکه به خاطر بازگشت به جایگاه خود به عنوان کشوری پیشرو و رهبر در جهان عرب است؛ در واقع تمام کشورهایی که در کنفرانس سران جده شرکت کردند به نقش و حقانیت سوریه و ظلمی که در تمام 12 سال گذشته به این کشور شده است، اعتراف کرده اند.

العالم - نظرکده

کارشناسان خاطرنشان کردند که اگر به کنفرانس های سران عرب در سال های قبل بازگردیم چیزی از این تصمیم ها و بحث ها نمی بینیم زیرا در سال های قبل، پیوسته بحث حاضران به صورت صوری بر سر موضوعاتی مثل مسأله فلسطین و مسائل لبنان و یمن و غیره دور می زد و هیچگاه هیچ صحبتی از سوریه نمی شد... اما در کنفرانس امسال دیگر صحبتی از بحث های تکراری و جمله های تکراری احمد ابو الغیط و دیگران درباره راه حل سیاسی و غیره دیده نمی شد.

این کارشناسان تأکید می کنند که سخنرانی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در این کنفرانس، مهر تأیید و تأکیدی بود بر این بازگشت و ثابت کرد که در اینجا صحبت از تعلق سوریه به جهان عرب است نه اینکه بی هیچ اختیار و اراده ای خود را در دامان کشورهای عرب بیندازد. در واقع اسد برگشته تا هدایت کشتی جهان عرب را بر اساس اصول و ضوابط خود به دست گیرد.

این کارشناسان می گویند حضور بشار اسد در این کنفرانس، در واقع پیروزی اصول و عقاید و ارزش هایی است که از همان روز اول به آن پایبند بوده است کما اینکه یکی از مهمترین موضوعات و تصمیم های مطرح شده در این کنفرانس، تمامیت ارضی سوریه و تلاش برای کمک به بازسازی این کشور است.

کارشناسان و تحلیلگران سیاسی هم معتقدند که بسیاری از مردم، امید چندانی به این کنفرانس ها ندارد اما نکته خاصی که کنفرانس جده را برجسته و خاص می کند، نقش تعیین کننده آن در اوضاع منطقه ای و بین المللی است.

این کارشناسان خاطرنشان می کنند که تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب از ابتدا غیر قانونی بوده است. آنها تصریح کردند که در واقع این اتحادیه عرب است که به سوریه بازگشته است زیرا سوریه هیچگاه از اصول و ارزشهای خود کوتاه نیامده است.

پربیننده ترین خبرها