اجلاس جده؛ همگرایی عربی ـ ایرانی و خیمه های عزای آمریکا و رژیم صهیونیستی

اجلاس جده؛ همگرایی عربی ـ ایرانی و خیمه های عزای آمریکا و رژیم صهیونیستی
شنبه 30 ارديبهشت 1402 - 11:18

سی و دومین اجلاس سران عرب در شهر جده، روز گذشته با تأکید بر محوری بودن قضیه فلسطین، تلاش برای توقف درگیری‌های سودان، استقبال از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، حمایت از تلاش‌های صورت‌گرفته برای حل و فصل سیاسی بحران در یمن و تشویق طرف‌های لبنانی بر گفت‌وگو برای انتخاب رئیس‌جمهور، به کار خود پایان داد.

العالم- تحلیل روز

علی‌رغم اهمیت موضوعات مطرح‌شده در بیانیه پایانی اجلاس سران عرب، ولی مهم‌ترین مساله در این نشست بروز نشانه‌هایی از تبلور اراده‌ای برای عربی‌سازی راهکارها برای بحران‌های عربی است و یکی از مهم‌ترین جلوه‌های این اراده، مشارکت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در نشست عربی بعد از 12 سال جدایی از آن بوده است؛ امری که نمایانگر تحول در سیاست خارجی کشورهای عربی همپیمان آمریکا درخصوص نحوه حل و فصل بحران‌ها و مشکلات منطقه است.

به سخنرانی بشار اسد رییس جمهوری سوریه و احمد ابوالغیظ دبیرکل اتحادیه عرب، در نشست مزبور اشاره می‌کنیم که راهکارهایی برای حل بحران‌ها و مشکلات کشورهای عربی ارائه کردند. رئیس‌جمهور سوریه گفت: «صلح‌ها و گفت‌وگوهایی سازنده که میان کشورهای عرب انجام شده یک فرصتی تاریخی برای تنظیم مجدد امور فی مابین اعراب بدون دخالت خارجی است.» ابوالغیظ نیز گفت: «اجلاس عربی فرصتی برای احیای مسائل عربی است که از مدت‌ها پیش به طرف‌های دیگر واگذار شده است.»

اجلاس عرب فرصتی بود تا کشورهای عربی اختلافات‌شان را خودشان و بدون مداخله دیگران حل و فصل کنند؛ چرا که آنها به این مساله واقف شدند که این اختلافات فی مابین، محصول مداخله کشورهای غربی بوده که منافع‌شان در گرو ایجاد هرج و مرج و فتنه و جنگ میان کشورهای منطقه است همچنانکه این کشورها به وضوح خشم و عصبانیت آمریکا و رژیم صهیونیستی را از عادی‌سازی روابط میان ایران و عربستان سعودی و نیز همگرایی عربی و سوریه دیدند.

موضوع قابل توجه این است که پیش از اجلاس عرب در جده، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خطاب به کشورهای عربی گفت: نباید اجازه داد سوریه به اتحادیه عرب بازگردانده شود، تحریم‌های سوریه نباید لغو شوند و ما از شرکای خود در اتخاذ چنین رویکردی حمایت نمی‌کنیم.

تهدیدهای آمریکا علیه همگرایی عربی و سوریه جنبه عملی نیز پیدا کرده به نحوی که تعدادی از نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره لایحه‌ای را ارائه کرده‌اند که به موجب آن، واشنگتن می‌تواند کشورهایی را که با سوریه عادی‌سازی می‌کنند، تحریم کند.

به دلیل مشارکت بشار اسد در اجلاس جده، خیمه‌های عزا در رژیم صهیونیستی برافراشته شده است. رسانه‌های عبری‌زبان تصاویر دست دادن و روبوسی محمد بن سلمان و بشار اسد را بازنشر کرده و آن را "پیروزی بزرگ برای سوریه" توصیف کرده‌اند.

برخی معتقدند که تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه، راهپیمایی پرچم، یورش‌های مستمر به مسجدالاقصی، تجاوز به فلسطینیان و ارائه لایحه‌ای برای جرم‌انگاری بالا بردن پرچم فلسطین، واکنش‌های این رژیم به همگرایی عربی – عربی، ایرانی سعودی و ایرانی- مصری است که در مقابل این رویکرد صهیونیستی، کشورهای عربی بایستی این همگرایی فی مابین را به صورت گسترده‌ای تقویت کنند. هیچ چیز برای اسرائیل و حضور غیرقانونی آمریکا در منطقه خطرناک تر از نزدیکی عربی-عربی و عربی-ایرانی نیست.

پربیننده ترین خبرها