در گفت وگو با العالم؛

عضو کمیسیون امنیت ملی: اگر مصر مایل به برقراری روابط باشد، از آن استقبال می کنیم/ استقبال ایران از میانجیگری عراق برای از سرگیری روابط تهران و قاهره

عضو کمیسیون امنیت ملی: اگر مصر مایل به برقراری روابط باشد، از آن استقبال می کنیم/ استقبال ایران از میانجیگری عراق برای از سرگیری روابط تهران و قاهره
شنبه 30 ارديبهشت 1402 - 18:30

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر مصر تمایل دارد که با ایران رابطه برقرار کند ما نیز از ازسرگیری رابطه با قاهره همانند برقراری روابط با عربستان استقبال می کنیم.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با شبکه خبری العالم در باره فرایند مذاکرات ایران و مصر درخصوص ازسرگیری روابط بین دو کشور اظهار داشت: در پاسخ به سؤال شما باید موضوع کلانی را مطرح کنم و آن این که سیاستی که جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اسلامی اتخاذ می کند، در راستای نزدیکی و انسجام کشورهای اسلامی است.

وی گفت: قبلا به گونه ای بود که برخی کشورهایی که مخالف وحدت اسلامی به معنای واقعی بودند، از نزدیک شدن کشورهای اسلامی به یکدیگر جلوگیری می کردند اما اکنون این رویه تغییر کرده و به سمت همگرایی کشورهای اسلامی سوق یافته است.
مالکی تصریح کرد، چندی قبل بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی تفاهماتی صورت گرفت و ارتباطاتی به وجود آمد. این اراده در هر دو کشور وجود داشت و دولت آقای ابراهیم رئیسی هم مصمم است که روابط با کشورهای عربی و دوستان عرب زبانمان پررنگ تر شود که این اتفاق خوب افتاده و بعد از آن هم تفاهمات با بقیه کشورهای اسلامی اتفاق خواهد افتاد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد، طبیعی است که کشورهای اسلامی هرچقدر به هم نزدیک تر شوند قدرتمندتر خواهند شد به همین دلیل اردوگاه غرب، آمریکا و رژیم اسرائیل تمایل ندارند که این قدرت اسلامی، انسجام جهان اسلامی به خودش بگیرد.
مالکی در خصوص تلاش ایران برای همگرایی کشورهای اسلامی گفت: این یک سیاست کلی است که نظام جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند. برای سایر کشورها از جمله مصر هم قضیه همین طور است. مصر کشوری صاحب تمدن است که سالها با ایران روابط داشته است.

وی در باره فرایند مذاکرات ایران و مصر افزود: اگر چه در مقاطعی مشکلاتی وجود داشته اما سیاست کلان ما این است که اگر مصر هم مایل است و خودش به این نتیجه رسیده که رابطه برقرار کند؛ روابطی همانند روابط ایران و عربستان و روابط ایران و بقیه کشورهای عرب زبان و اسلامی که در دستور کاردولت جمهوری اسلامی ایران است و موفقیت های زیادی هم در این زمینه داشته اند، با قاهره نیز روابط برقرار شود.

وی گفت: اگر مصر چنین تمایلی داشته باشد، ما استقبال می کنیم. در جایی شنیده ایم که عراق تمایل دارد برای مذاکرات بین ایران و مصر میانجیگری کند، همانطور که در ازسرگیری روابط ایران و عربستان نقش داشت، در این زمینه هم مایل است نقش ایفا کند؛ ما از چنین رویکردی استقبال می کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در باره موضوعات مورد مذاکره میان دو طرف نیز افزود: معمولا در میز مذاکرات مسائلی از جمله روابط دو جانبه، بین المللی و منطقه ای مطرح می شود.

گفتنی است که منابع عراقی 15 اردیبهشت ماه جاری اعلام کرده بودند که دو هیأت ایرانی و مصری در بغداد با یکدیگر گفت‌و‌گو کرده اند. در این باره دو منبع عراقی در تاریخ مزبور به وبگاه العربی الجدید گفتند که نمایندگانی از ایران و مصر ماه گذشته با یکدیگر در بغداد دیدار کرده‌اند.

این منابع عراقی، یکی در وزارت خارجه و دیگری در دفتر مشاور امنیت ملی این کشور گفته بودند که سطح هیأت‌ها پایین بود، اما دولت عراق تلاش دارد میانجی‌گری میان تهران و ریاض را در خصوص تهران و قاهره نیز تکرار کند.

بنابر این گزارش، در آن نشست نماینده‌ای از طرف «محمد السودانی» نخست‌وزیر، «فؤاد حسین» وزیر خارجه و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق نیز حضور داشتند.

پربیننده ترین خبرها