امضای توافق آتش بس بین ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان

يکشنبه 31 ارديبهشت 1402 - 14:43

پس از 5 هفته جنگ ویرانگر، سرانجام نمایندگان نیروهای مسلح سودان و نیروهای واکنش سریع توافق آتش بس کوتاه مدتی را در شهر جده عربستان زیر نظر آمریکا و عربستان امضا کردند.

العالم - آفریقا

به گزارش العالم، طبق بیانیه مشترک عربستان و آمریکا، این توافق آتش بس فردا (دوشنبه) به مدت 7 روز وارد مرحله اجرایی می شود و در صورت موافقت دو طرف قابل تمدید است.

دو طرف با صدور بیانیه دو جانبه ای درباره ارسال و توزیع کمک های بشردوستانه و از سرگیری خدمات اساسی و خروج نظامیان از بیمارستان ها و اماکن عمومی توافق کردند. آنها همچنین درباره تسهیل رفت و آمد ایمن حاملان کمک های بشردوستانه و کالا توافق کرده اند. به این ترتیب امکان ارسال کمک بی هیچ مانعی برای نیازمندان فراهم می شود.

هر یک از دو طرف به نمایندگان عربستان و آمریکا تعهد داده اند که ظرف 48 ساعت از اعلام امضای توافق نامه تا آغاز اجرای آتش بس دست به هیچ گونه فعالیت نظامی نزنند.

عربستان و آمریکا از دو طرف خواسته اند به طور کامل به این آتش بس متعهد باشند. مکانیسم نظارت بر آتش بس با پشتیبانی بین المللی از سوی عربستان و آمریکا از این توافقنامه پشتیبانی می کنند.

انتظار می رود مذاکرات بعدی درباره اقدامات لازم برای بهبود شرایط امنیتی و انسانی برای غیر نظامیان مثل خروج نظامیان از مراکز غیر نظامی از جمله منازل شهروندان و تسریع رفع موانع موجود بر سر آزادی رفت و آمد غیر نظامیان و بازگشت کارکنان دولت به ادارات باشد.

نیروهای آزادی و تغییر سودان هم به نوبه خود از امضای این توافقنامه استقبال کرده و با صدور بیانیه ای خواستار پایبندی طرف های درگیر به توافقنامه جده شدند.

پربیننده ترین خبرها