نقش حمایتگران خارجی در تداوم جنگ داخلی سودان

نقش حمایتگران خارجی در تداوم جنگ داخلی سودان
شنبه 30 ارديبهشت 1402 - 20:11

خبر: رونمایی از دو جبهه خارجی حمایتگر از طرفین درگیری درسودان کم کم دارد صورت می گیرد این درحالی است که سیر تحولات ۴۰روز گذشته نشان داده اساسا گروه های سیاسی در مقابل ارتشی ها و گروه های مسلح درگیر، از اندک وزنی در تاثیر گذاری برتحولات این کشور بهره مند نیستند.

العالم ـ آفریقا

تحلیل:

*اینکه حمیدتی رهبر شبه نظامیان مسلح "واکنش سریع" با۱۰۰هزار نیرو و بدون تجهیزات نظامی پیشرفته مثل توپ و تانک آهنگ سرکشی مقابل عبدالفتاح البرهان رییس شورای حاکمیت انتقالی سودان و فرمانده پرعده و عده ارتش این کشور را کرده و البته همچنان دوام آورده و می آورد، نشان از صف بندی غیر اعلامی خارجی ها در تحولات سودان داشته و دارد.

*البته شاید تا چند روز پیش برهان به عمق حمایت از حمیدتی از سوی طرف خارجی باور چندانی نداشت اما بعد از اجلاس جده در عربستان سعودی به این مساله ایمان پیدا کرد و لذا به پاکسازی و بازسازی از داخل اردوگاهش مبادرت کرد، حمیدتی را از مناصبش خلع و در امور اجرایی و ارتش افرادی همسو را جایگزین او کرد و حال می خواهد او را به دادگاهی بسپارد که حکم آن پیشاپیش به دلیل تمرد و سرکشی (کودتا) برای حمیدتی اعدام است. در چنین شرایطی به نطر می رسد یارگیری های خارجی دو طرف از این پس هم وارد فصایی جدید و هم روشن تر از گذشته شود.
*طبعا در شرایط کنونی دول همسایه و همچنین دولت های منطقه ای سودان در مناطق ساحل، صحرا، شاخ آفریقا و بحر احمر همچنان نگران و مخالف تفکیک و تجزیه سودانند و در راس آنها مصر است که سرنوشت و تعیین تکلیف سد النهصه مقابل اتیوپی را در همراهی با سودانی واحد می داند و البته دیگر کشورهای مذکور نیز همچنین نگران سیل پناهجویان سودانی به کشورهایشان هستند.
*اسراییل اگرچه سودان یکپارچه سازشکار را می پسندد اما به نظر هیچ یک از دو طرف نزاع یعنی حمیدتی یا برهان را، حتی در فرض تجزیه سودان مخالف خود نمی بیند و البته امریکا و انگلیس به نظر خوش تر می دارند که وضع موجود حفظ شود و یا حداکثر برهان برتری پیدا کند.
*دراین میان به هر میزان امارات متمایل به حمیدتی است و سال ها بر روی او سرمایه گذاری کرده است، روس ها نیز دل در گرو بند زلف حمیدتی دارند و آینده حضور خود را در سودان و منطقه در سایه حضور موثر او در قدرت پی جویی می کنند.
به نظر می رسد تا اینجای کار و مبتنی بر شرایط موجود آینده سودان کنونی تنها و تنها یک راه حل دارد و آن اینکه آنقدر جنگ ادامه یابد تا یکی از طرفین با ترک کشور میدان را به دیگری واگذار کند.
*نشست بی نتیجه در عربستان سعودی نشان داد که هیچ برنامه آینده داری برای سودان به ذهن هیچ کس درخارج از مرزهای این کشور نرسیده و خارجی های رسما دخیل در این موضوع می کوشند تا فقط کنترل اوضاع بیش از این از دستشان درنرود.

*تسویه حساب های برهان با حمیدتی و خلع او از قدرت هم تنها تاکتیکی بود از جانب برهان با این هدف که اگر بناشد مذاکراتی در راه باشد با دستان پر بر سر میز مذاکره حاضر شود لذا همچنان جای دیدگاه استراتژیک در حل بحران سودان خالی است.

*شاید در صورت ادامه وضع و اصرار طرفین نزاع بر خواسته هایشان و همچنین پر زورشدن حمایتهای خارجی از این دو یا سناریوی استمرار جنگ داخی مانند آنچه در لیبی حاصل شد، سودان نیز به سرنوشت کنونی لیبی دچار شود و یا تجزیه سر نوشت محتوم این کشور باشد.

پربیننده ترین خبرها