پاسخ روسیه به آمریکا در صورت تحویل جنگنده های اف ـ 16 به اوکراین

پاسخ روسیه به آمریکا در صورت تحویل جنگنده های اف ـ 16 به اوکراین
دوشنبه 1 خرداد 1402 - 11:00

مسکو می‌گوید هرگونه حمله اوکراین به منطقه کریمه، حمله به روسیه تلقی خواهد شد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، یک دیپلمات ارشد روس روز دوشنبه گفت: انتقال جت‌های اف-16 به اوکراین، نقش ناتو در درگیری‌ها را پررنگ می‌کند. او همچنین ایالات متحده را متهم کرد گروه 7 را تابع سیاست خود برای تحمیل «شکست استراتژیک» به روسیه کرده است.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه برنامه‌های آموزشی برای خلبانان اوکراینی با جت‌های جنگنده اف-16 را تایید کرد و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به بایدن اطمینان داد از این هواپیما‌ها برای ورود به خاک روسیه استفاده نخواهد شد.
آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا در اظهاراتی که در کانال پیام‌رسان تلگرام سفارت منتشر شد، در این خصوص گفت: «هیچ زیرساختی برای عملیات اف-16 در اوکراین وجود ندارد و تعداد خلبانان و پرسنل تعمیر و نگهداری مورد نیاز نیز وجود ندارد.»
وی افزود: «اگر جنگنده‌های آمریکایی از فرودگاه‌های ناتو که توسط داوطلبان خارجی کنترل می‌شوند به پرواز درآیند، چه اتفاقی می افتد؟»
آنتونوف خاطرنشان کرد هرگونه حمله اوکراین به منطقه کریمه، حمله به روسیه تلقی خواهد شد.
وی گفت: «این مهم است که ایالات متحده کاملاً از پاسخ روسیه آگاه باشد.»
اوکراین حملات خود را به اهداف تحت کنترل روسیه به ویژه در شبه جزیره کریمه که روسیه در سال 2014 از اوکراین به خاک خود ضمیمه کرد، تشدید کرده است.
آنتونوف همچنین بار دیگر اتهام روسیه به ایالات متحده را مبنی بر تشدید فشار بر کشورهای غربی تکرار کرد.
وی گفت: «واشینگتن اعضای گروه 7 را به طور کامل تابع سیاست خود درباره درگیری در اوکراین کرد.» وی افزود ایالات متحده خواهان «شکست استراتژیک» روسیه است.
در جریان اجلاس سران گروه 7 در اوایل هفته جاری در ژاپن، این کشورها حمایت بلندمدت از اوکراین را اعلام کردند. ولودیمیر زلنسکی که در این گردهمایی نیز حضور داشت، گفت: اطمینان دارد اوکراین هواپیما‌های اف-16 را دریافت خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها