آزمون موفق ناوگروه تمام ایرانی 86؛ گام استوار ایران برای تحقق حضور در قطب جنوب

آزمون موفق ناوگروه تمام ایرانی 86؛ گام استوار ایران برای تحقق حضور در قطب جنوب
دوشنبه 1 خرداد 1402 - 13:06

زمانی که رهبر انقلاب اسلامی به نیروی دریایی ایران دستور دادند در تمام اقیانوس‌های جهان حضور داشته باشند، بسیاری تصور می‌کردند با توجه به تحریم‌های غرب و آمریکا، اجرای این دستور برای ایرانی‌ها دشوار است. چرا که با سخت ترین تحریم ها در دنیا و نیز تهدیدات مستمر آمریکا برای شناورهای نیروی دریایی مواجه بودند، اما اندکی پس از صدور این دستور، شناورهای نیروی دریایی ایران در دریاها و اقیانوس های جهان به حرکت درآمدند.

العالم - ایران

همین چند روز پیش بود که «ناوگروه 86» نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، پس از 8 ماه ماموریت سفر به دور دنیا و پیمودن بیش از 65 هزار کیلومتر در اقیانوس های جهان، با ناوشکن «دنا» و ناو پشتیبانی «مکران» به کشور بازگشت. ناوگروه 86 در این ماموریت در بندر بمبئی هند، بنادر پایتخت اندونزی در جاکارتا، همچنین سواحل قاره آمریکا و آفریقای جنوبی پهلو گرفت.

این ناوگروه متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران پس از پایان ماموریت دریایی خود که با هدف طی یک دور 360 درجه دور کره زمین صورت گرفت، ظهر چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ماه وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شد.

نکته قابل توجه این است که شناورهای نیروی دریایی که برای اولین بار در تاریخ معاصر ایران در چنین ماموریتی شرکت کردند کاملاً بومی و ساخت ایران هستند. ناوشکن «دنا» یکی از پیشرفته ترین ناوشکن های ایرانی است که طول آن به 94 متر و عرض آن به 11 متر می رسد و یکی از 4 ناوشکنی است که طراحی و ساختش با کارخانجات نیروی دریایی ارتش و در ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است. 140 خدمه دارد و به هر میزانی می تواند در آب های بین المللی حرکت کند. مجهز به آخرین توانمندی ها، رادارها، تسلیحات ایرانی از جمله سامانه موشکی، توپخانه ضدهوایی، موشک های پدافند هوایی، دریا به هوا، سایر سامانه های رزمی و امکان حمل بالگرد می باشد و همین امر در مورد کشتی پشتیبانی «مکران» نیز صدق می کند که آن نیز محصول صنعت برتر و ممتاز ایرانی است.

از آنجا که نیروی دریایی ایران در حال کار بر روی برنامه ای برای رفتن به قطب جنوب در آینده است، در سفر دور دنیای «ناوگروه 86»، بدنه فولادی ناوشکن دنا و توانایی آن آزمایش شد و هنگام عبور از تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا، نزدیکترین منطقه به قطب جنوب، آزمایش مقاومت در برابر آب سرد با کسب موفقیت انجام گردید.

نکته مهم این است که «ناوگروه 86» نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سفر طولانی خود در اقیانوس‌های جهان سه طوفان شدید را با موفقیت پشت سر گذاشت.

همچنین این ناوگروه پیش‌تر از تحریم های ضد بشری آمریکا عبور کرده بود و پیامی صریح به دشمنان و دوستان ایران فرستاد که تحریم آمریکایی - غربی، تأثیری بر اراده مردم ایران نداشته و نخواهد داشت، برای اثبات پیروزی این اراده، مدرکی بالاتر از سفر «ناوگروه 86» نیروی دریایی ارتش با شناورهای ساخت ایران به دور دنیا وجود ندارد.

پربیننده ترین خبرها