موشک نقطه زن بالستیک خیبر؛ تهدید تل آویو و سیلی آمریکا به نتانیاهو

موشک نقطه زن بالستیک خیبر؛ تهدید تل آویو و سیلی آمریکا به نتانیاهو
شنبه 6 خرداد 1402 - 17:25

خبر: متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده همچنان بر این باور است که دیپلماسی بهترین راه برای اطمینان از این موضوع است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد و آمریکا امکان برقراری ارتباط با ایران و رساندن پیام به این کشور را هنگامی که به نفع ایالات متحده باشد، حفظ می کند.

تحلیل:

-ایران همواره تاکید کرده است که آمریکا در مواجهه با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، چاره ای جز دیپلماسی ندارد زیرا دیگر گزینه ها به نفع آمریکا و غرب نخواهد بود و به نظر می رسد آنچه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته، تاکیدی است بر همین مسئله و اعتراف آشکار به بیهودگی سیاست تهدید، فشار و تحریم‌ علیه ایران برای وادار کردن این کشور به چشم پوشی از حقوق قانونی خود.

-این آمریکا نیست که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای می شود. این، دروغی است که آمریکا به راه انداخته و می خواهد دنیا آن را باور کند. این خود ایران است که نمی خواهد سلاح هسته ای داشته باشد، زیرا سلاحی غیرانسانی و در تضاد با ارزش‌های دینی است که ایران به آنها معتقد است و اگر آمریکا بخواهد از آن مطمئن شود، چاره‌ای جز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد، اما به شرط آنکه آمریکا از فشار به آژانس خودداری کند و از آن به عنوان وسیله ای برای دستیابی به اهداف سیاسی و فشار بر تهران استفاده نکند.

-ما همیشه تاکید کرده‌ایم که علت اصلی همه تهدیدهای رژیم اسرائیل که این روزها در مورد حمله به ایران بالا گرفته، این است که آمریکا به خوبی می‌داند که حمله به ایران به معنای ناپدید شدن «اسرائیل» از صحنه روزگار و همچنین نابودی پایگاه‌های نظامی و منافع غیرقانونی آمریکا در منطقه است، از این رو اغلب ناظران تهدیدات اسرائیل را در چارچوب جنگ روانی، فشار بر ایران، سنجش واکنش‌های ایران و تلاش اسرائیل برای دریافت کمک‌های بیشتر می دانند.

-سخنان میلر در واقع نشان می دهد که اثر تهدیدات اسرائیل پایان یافته و هیچ تغییری در موضع ایران ایجاد نکرده است بلکه برعکس، ایران سریع‌تر از آنچه آمریکا تصور می‌کرد، با شلیک موشک بالستیک نقطه زن «خیبر» به تهدیدات اسرائیل واکنش نشان داد، اقدامی که هم ارباب آمریکایی و هم دست پرورده صهیونیست آن را آزار داد.

-راه بازگشت آمریکا به توافق هسته ای در صورتی هموار می شود که آمریکا واقعا چنین اراده ای داشته باشد. ایران برای نادیده گرفتن گناه خروج آمریکا از توافق هسته ای، منتظر اقدام آمریکا است نه سخنان آن و البته سیلی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به چهره نتانیاهو و دار و دسته اش به این منظور کافی نیست. این در حالی است که تهدیدهای آمریکا کمتر از تهدیدهای نتانیاهو و دار و دسته اش نیست. اگر آمریکا بخواهد راه را برای بازگشت به توافق هسته ای هموار کند، باید ابتدا دست از تهدید بردارد و دست پرورده خود، نتانیاهو را ساکت کند و با مردم ایران فقط به زبان برابری و احترام سخن بگوید.

پربیننده ترین خبرها