افزایش غارت، آدم ربایی و خشونت در پایتخت سودان به رغم آتش بس

شنبه 6 خرداد 1402 - 17:42

فرمانده ارتش سودان که یکی از طرف‌های درگیری در این کشور است، از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواست «فولکر پرتس» فرستاده ویژه اش در امور سودان را تغییر دهد.

العالم _سودان

به گزارش خبرنگار العالم، «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان در نامه خود نوشت که فولکر پرتس تصوری منفی از بی طرفی سازمان ملل متحد و احترام به حاکمیت کشورها ارائه می کند و رفتار او باعث افزایش پیچیدگی ها و ایجاد اختلاف بین نیروهای سیاسی و در نتیجه به بروز بحران منجر می شود.

او همچنین اعلام کرده که فرستاده ویژه گوترش در امور سودان، در گزارش‌های خود با ادعای اجماع بر سر توافق چارچوب امضا شده بین شورای حاکمیتی و گروه های مدنی سودان به ویژه نیروهای آزادی و تغییر - شورای مرکزی، گمراه‌کننده عمل کرده است.

با این حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با اعلام اینکه از پیام البرهان شوکه شده است، بر اعتماد کامل خود به عملکرد نماینده اش در سودان تاکید کرد. با این حال یک منبع آگاه دیپلماتیک سودانی گفت که فولکر پرتس دیگر به سودان باز نخواهد گشت.

درگیری ها در سودان با وجود آتش‌بس هفت روزه ای که هم اکنون برقرار است و فردا منقضی خواهد شد، به طور متناوب بین دو گروه مسلح نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان ادامه دارد. در همین حال وزارت دفاع سودان از نیروهای ذخیره و نظامیان بازنشسته خواست به نزدیک ترین پایگاه های نظامی بروند و به نیروهای مسلح بپیوندند.

هم زمان شاهدان در خارطوم، پایتخت، از افزایش غارت، آدم ربایی و خشونت با وجود آتش بس بشردوستانه خبر دادند.

برخی گزارش ها نیز از درگیری در شهر الفاشر، مرکز ایالت شمال دارفور و شنیده شدن صدای آتش سنگین توپخانه و تلفات حکایت دارد.

گفتنی است تا کنون حدود یک میلیون و 300 هزار نفر در سودان به دلیل وخامت اوضاع انسانی و امنیتی از مناطق خود آواره شده اند.

پربیننده ترین خبرها