آمریکا و عربستان سعودی از طرف‌های متخاصم در سودان خواستند آتش‌بس «شکننده» را تمدید کنند

آمریکا و عربستان سعودی از طرف‌های متخاصم در سودان خواستند آتش‌بس «شکننده» را تمدید کنند
يکشنبه 7 خرداد 1402 - 12:02

آتش‌بس کنونی که در مناطقی نظیر پایتخت سودان نقض شده است، دوشنبه شب به وقت محلی پایان می‌یابد.

العالم - آفریقا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، آمریکا و عربستان سعودی از طرف‌های درگیر در سودان خواستند آتش‌بسی را که روز دوشنبه منقضی می‌شود، تمدید کنند.

ارتش سودان و نیروهای شبه نظامی رقیب که از اواسط آوریل بر سر کنترل کشور می‌جنگند، هفته گذشته با میانجیگری آمریکا و سعودی‌ها با آتش‌بس یک هفته‌ای موافقت کردند. با این حال، این آتش‌بس، مانند آتش‌بس‌های پیشین نتوانست نبرد را در پایتخت - خارطوم - و سایر نقاط کشور متوقف کند.

آمریکا و عربستان سعودی در بیانیه‌ای مشترک بامداد یکشنبه خواستار تمدید آتش‌بس فعلی شدند که در ساعت 21:45 دوشنبه - به وقت محلی - به پایان می‌رسد.

در این بیانیه آمده است: «این آتش‌بس اگرچه عالی نیست، اما تمدید آن تحویل کمک‌های بشردوستانه ضروری و فوری به مردم سودان را تسهیل می‌کند».

در این بیانیه همچنین از دولت نظامی سودان و نیروهای رقیب واکنش سریع خواسته شده است تا به مذاکرات ادامه دهند.

بیانیه آمریکا و عربستان دو روز پس از آن صادر می‌شود که البرهان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار برکناری نماینده آن سازمان در کشورش شد. دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از این نامه «متعجب» شد.

نبردهای سودان در اواسط آوریل بین ارتش و نیروهای واکنش سریع درگرفت. ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و ژنرال محمد حمدان دقلو، رهبر نیروهای واکنش سریع، کودتای سال 2021 را رهبری کردند که دولت عبدالله حمدوک، نخست وزیر مورد حمایت غرب را برکنار کرد.

ساکنان از درگیری‌های پراکنده جدید در روز یکشنبه در بخش‌هایی از اُم‌دُرمان خبر دادند، جایی که هواپیماهای ارتش در حال پرواز بر فراز شهر دیده شدند. درگیری‌ها در مرکز استان دارفور شمالی نیز گزارش شده است.

پربیننده ترین خبرها