سفر سلطان عمان به تهران؛ راهبرد رهبران منطقه در مواجهه با جهان چند قطبی

سفر سلطان عمان به تهران؛ راهبرد رهبران منطقه در مواجهه با جهان چند قطبی
دوشنبه 8 خرداد 1402 - 15:22

تحولات بین‌المللی به سوی جهان چند قطبی در حرکت است و رهبران منطقه با اتخاذ راهبرد مناسب، هوش و نبوغ خود را در بهره گیری از فضای موجود جهانی به خوبی نشان داده اند.

العالم - ایران

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، در سخنرانی خود در دومین نشست گفتگوی ایران و عرب که چند روز پیش در دوحه برگزار شد، با اشاره به سیر تحولات بین‌المللی به سوی جهان چند قطبی، تصریح کرد: رهبران منطقه هوشمندی خود را در اتخاذ سیاست مستقل نشان داده اند و این سیاست نشانه بلوغ این کشورها در بهره مندی از تحولات بین المللی در راستای منافع ملت های خود و منطقه است.

سفر سید هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان به ایران را می توان در چارچوب هوشمندی رهبران منطقه در اتخاذ سیاستی مستقل، با هدف بهره مندی از تحولات بین المللی به نفع کشورهایشان و منطقه، ارزیابی کرد؛ به ویژه که این اقدام با سایر تحولات مثبت مانند توافق از سرگیری روابط دوجانبه ایران و عربستان و تأثیر مثبت آن بر بحران یمن، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، بهبود روابط ایران با امارات و کویت و همچنین تقویت روابط ایران با قطر و عراق همخوانی دارد.

اگرچه گزارش‌ها حاکی از آن است که سفر سلطان عمان به ایران به عنوان بخشی از تلاش‌های این سلطان نشین برای میانجیگری میان ایران و آمریکا با هدف بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای و یا تلاش وی برای نزدیک‌تر کردن ایران و مصر است.

اگر این گزارش ها صحت داشته باشد بخشی از سیاست حکیمانه سلطان عمان تلقی می شود که 3 سال پیش در اولین سخنرانی خود هنگام نشستن بر تخت سلطنت تأکید کرد که به این سیاست ادامه خواهد داد و مسیر سلطان قابوس رحمه الله سلطان سابق عمان را خواهد پیمود.

اما به رغم گمانه زنی های صورت گرفته، هدف اصلی سفر سلطان هیثم به تهران تحکیم روابط ایران و سلطان نشین عمان در زمینه های مختلف است و در این راستا نیز اسناد همکاری در زمینه های اقتصادی، سرمایه گذاری، همکاری در مناطق آزاد و بخش انرژی امضا شد.

نگاهی اجمالی به سمت‌های شخصیت‌هایی که سلطان هیثم را در سفر به ایران همراهی کردند، موید اراده و عزم دو کشور برای تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف است.

به لطف اراده سیاسی دو کشور، حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و سلطان نشین عمان طی دو سال گذشته سه برابر شده و ارزش مبادلات تجاری بین آنها به دو میلیارد دلار رسیده است. فرصت‌های امیدوارکننده‌ای در سلطان نشین عمان برای تقویت تجارت ترانزیتی وجود دارد و ایران می‌تواند زمینه مساعد را برای صادرات کالاهای عمانی از طریق خاک خود به منطقه قفقاز، شمال اروپا و همه کشورهای مرتبط فراهم کند.

سفر سلطان هیثم به ایران در پاسخ به سفر سال گذشته ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به سلطان نشین عمان صورت گرفت که این امر به منزله تأیید استحکام روابط سلطان نشین عمان و ایران است، روابطی که هرگز متزلزل نشده است و با شدیدترین تندبادهای توطئه های خارجی که ده ها سال به منطقه ضربه زده و می زند، خدشه دار نشده زیرا بر اصول استوار اعتماد و احترام متقابل و همچنین بر خرد، بصیرت و دانش رهبران سیاسی دو کشور استوار است.

پربیننده ترین خبرها