بورل: اگر به اوکراین کمک نکنیم نمی‌تواند از خودش دفاع کند

بورل: اگر به اوکراین کمک نکنیم نمی‌تواند از خودش دفاع کند
سه شنبه 9 خرداد 1402 - 00:27

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد، روسیه تا زمانی که برای کسب پیروزی در اوکراین می‌جنگند میلی به ورود به مذاکرات پیدا نخواهد کرد.

العالم-اروپا‍‍‍‍

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ادعا کرد، به اعتقاد او تا زمانی که روسیه در اوکراین برای کسب پیروزی می‌جنگد به مذاکره تمایل پیدا نخواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا همچنین گفت، درباره تحولات جنگ در اوکراین در تابستان امسال «خوشبین» نیست.

در حالی که اعضای اتحادیه اروپا تا پیش از این بارها به پیشنهادهای روسیه برای مذاکرات دست رد زده و راه را برای هر گونه مذاکره درباره اوکراین سد کردند، بورل در سفرش به شهر بارسلونای اسپانیا گفت: «من شاهد نیت واضح روسیه برای کسب پیروزی در این جنگ هستم. روسیه تا زمانی که برای پیروز شدن در این جنگ تلاش می‌کند وارد مذاکرات نخواهد شد

بورل که نهاد تحت امرش به جای تلاش برای کاهش تشن‌ها در اوکراین، با وضع دورهای متوالی تحریم‌های ضد روسی و پشتیبانی از ارسال سلاح به اوکراین درگیری‌ را تشدید کرده در مراسمی در بارسلونا بیان داشت: «من شاهد آن هستم که دو طرف نیروهایشان را متمرکز کرده‌اند و روسیه به روشنی برای کسب پیروزی در جنگ تلاش می‌کند

بورل بدون اشاره به بی اعتنایی متحدان غربی اوکراین به منافع و نگرانی‌های امنیتی مشروع روسیه که عامل اصلی تشدید تنشها در اوکراین و منطقه بوده گفت، روسیه مکررا این پیام را فرستاده که تا زمانی که اهداف نظامی‌اش در اوکراین تحقق نیابند عملیاتش را متوقف نمی‌کند.

روز دوشنبه همزمان با طرح این ادعاها از سوی بورل، روسیه اعلام کرد، ارتشش چندین پایگاه هوایی اوکراین را هدف حمله قرار داده و نیروهای اوکراینی هم به بمباران تاسیسات صنعتی در داخل روسیه پرداخته‌اند.

بورل اظهار کرد: «من نگران هستم که از الان تا فصل تابستان جنگ در اوکراین ادامه پیدا می‌کند. پوتین رئیس جمهور روسیه بالغ بر 300000 نیرو را در آنجا تجمیع کرده؛ رقمی که دو برابر تعداد نیروهای مستقر در منطقه در زمانی که او حمله به اوکراین را شروع کرد به حساب می‌آید

او در ادامه این ادعاهای خود گفت، حضور نظامی روسیه در اوکراین «عظیم» است و همچنان در هر روز اوکراین را بمباران کرده و زیرساخت های غیرنظامی را از بین می‌برد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدع شد: «آنها بدون برنامه کاری را انجام نمی‌دهند و این من را نگران می‌کند. ما باید آماده باشیم به این معنی که به کمک به اوکراین ادامه دهیم چون اگر به این کشور کمک نکنیم اوکراین نخواهد توانست از خود دفاع کند

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد. دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند. با وجود تمامی این حمایت‌های اوکراین تا کنون در جریان عملیات ارتش روسیه در این کشور دست کم 20 درصد از خاک خود را از دست داده است.

پربیننده ترین خبرها