در گفتگو با العالم مطرح شد؛

تازه‌ترین جزئیات پرونده "آباده" در مذاکرات ایران و آژانس هسته ای

سه شنبه 9 خرداد 1402 - 21:35

دیپلمات سابق ایرانی در گفتگو با العالم تصریح کرد: عملیات نصب دوربین نیز انجام خواهد شد اما ویدیوهای ضبط شده مستقیما به آژانس ارسال نخواهد شد.

العالمایران

هادی افقهی دیپلمات سابق ایرانی گفت که 3 مرکز توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2015 قبل از امضای برجام اعلام شده که محل مناقشه میان ایران و آژانس بوده است.

وی افزود: در آن زمان آمریکا اعلام کرد تا زمانی که مشکل میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی حل نشود، توافقنامه را امضا نمی کند؛ سپس ایران وارد مذاکرات بازرسی بسیار سختی درباره این سه مرکز شد، پس از آن آژانس اعلام کرد که هیچ شک و شبهه یا عملیات غنی سازی مخفی در این مراکز مشاهده نشده و این دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بود که بر اساس تردیدهای غیرموجه اقدام به تحریم ایران و خروج از برجام گرفت که متاسفانه جو بایدن رئیس جمهور فعلی همین سیاست را ادامه داد.

افقهی تصریح کرد: پس از آن که تناقضات و اتهاماتی بر اساس داستان سرایی های سازمان صهیونیستی-جاسوسی موساد از زبان رافائل گروسی مطرح شد و برخی عملیات های همکاری در چارچوب پروتکل ها میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی متوقف شد، بازرسان آژانس در دو سفر اخیر بار دیگر اقدام به بازرسی کردند و به مرکز "آباده" رسیدند.

وی گفت: حال آیا گروسی شهادت خواهد داد که ایران هرگز اقدام به غنی سازی بیش از 60 درصد نکرده است و نخواهد کرد؟ عملیات نصب دوربین نیز انجام خواهد شد اما ویدیوهای ضبط شده مستقیما به آژانس ارسال نخواهد شد مگر وقتی که اختلاف میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور کامل حل شود.

پیش از این، برخی رسانه های ایرانی به نقل از منابع آگاه تاکید کرده بودند که در جریان مذاکرات فنی اخیر میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروح شده از سوی آژانس (موسوم به آباده) حل‌وفصل شده است. به این ترتیب، این دومین پرونده از مکان‌های ادعایی از سوی آژانس است که بسته می‌شود.

پربیننده ترین خبرها