گزارش العالم؛ قطار نفوذ جهانی چین به تونس رسید

چهارشنبه 10 خرداد 1402 - 15:24

رشد نفوذ چین در سطح جهانی در برابر آمریکا و متحدانش همچنان ادامه دارد. در همین راستا تحرکات منطقه ای این کشور در زمینه ها و سطوح مختلف در جریان است در همین ارتباط هیئتی از حزب کمونیست چین با رهبران جنبش خلق تونس به منظور تقویت روابط دیدار کرد.

العالم - تونس

به گزارش خبرنگار العالم در تونس، در حالی که رهبران احزاب حامی جنبش 25 جولای تونس همچنان خواستار برقراری ارتباط بین این کشور با قدرت های نوظهور جهانی مثل چین هستند، جنبش خلق، حامی قیس سعید، رئیس جمهور تونس، دیداری رسمی را با هیئتی از حزب کمونیست چین ترتیب داده و بر ضرورت ایجاد اراده سیاسی در سطوح رسمی برای تقویت روابط سیاسی بین تونس و چین و تحکیم مشارکت اقتصادی با این کشور تأکید کرد.

زهیر المغزاوی، دبیر کل جنبش خلق گفت: ما امیدواریم سطح روابط بین تونس و چین به چیزی فراتر از شرابط فعلی برسد. ما امیدواریم تولیدات تونس شامل روغن زیتون، خرماو مرکبات به خوبی در چین بازاریابی شوند و این، وظیفه بازرگانان و دولت تونس است.

رئیس انستیتو تاریخ و ادبیات حزب کمونیست چین – که ریاست هیئت چینی را بر عهده دارد – در این دیدار بر آمادگی کشورش برای توسعه روابط با تونس تأکید و هدایایی را به مقامات تونسی تقدیم کرد.

همزمان با گسترش نقش و نفوذ چین در سراسر جهان در مقابل غرب و آمریکا، برگزاری کنفرانس سران کشورهای عربی و چین در اواخر 2022 در عربستان و سپس توافق ایران و عربستان و از سرگیری همکاری های جدید با چند کشور عربی همه و همه حکایت از تحولی جهانی و حرکت به سمت نظامی عادلانه تر و امن تر در سطح جهان است.

منصف بوزازی، از رهبران جنبش خلق هم گفت: امروز چین از دریچه طرح های سیاسی واقعی و عینی که نمونه آن، میانجی گری بین عربستان و ایران بود، وارد عرصه جهانی شده است.

نیروهای سیاسی حامی قیس سعید، رئیس جمهور تونس از پیوستن این کشور به نظم نوین جهانی و آزادی از قید و بند نظام رو به افول تک قطبی حمایت می کنند.

پربیننده ترین خبرها