شکست سیاست ایران هراسی؛ خروج امارات از ائتلاف دریایی آمریکا

شکست سیاست ایران هراسی؛ خروج امارات از ائتلاف دریایی آمریکا
چهارشنبه 10 خرداد 1402 - 23:03

خبر: وزارت امور خارجه امارات در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی این کشور «وام» منتشر شد، اعلام کرد: امارات از یک نیروی دریایی مشترک به رهبری آمریکا در خلیج فارس و دریای سرخ خارج شد.

تحلیل:

ـ آنچه که امارات را به اتخاذ این تصمیم واداشت، در بیانیه وزارت خارجه این کشور ذکر شده است؛ در این بیانیه آمده است که امارات متحده عربی متعهد به گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز و ابزارهای دیپلماتیک به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف مشترک امنیتی و ثبات منطقه است.

ـ پرواضح است که نیروی دریایی مشترک که متشکل از 38 کشور از جمله فرانسه و انگلیس است، با فشارهای آمریکا و در راستای سیاست های این کشور برای ایجاد ایران هراسی و نشان دادن ایران به عنوان "عامل ناامنی در منطقه"، تشکیل شده است.

ـ خروج امارات از این نیروی دریایی مشترک که ممکن است در آینده شاهد خروج دیگر کشورهای عربی از این نیروی دریایی باشیم، بیانگر شکست سیاست آمریکا برای "منزوی کردن ایران و دوست جلوه دادن رژیم صهیونیستی برای کشورهای منطقه" است، بویژه که اخیرا شاهد نزدیکی روابط ایران و عربستان و برقراری روابط مجدد کشورهای عربی با سوریه بودیم.

ـ تجربه های تاریخی به کشورهای منطقه ثابت کرد که برای حفظ امنیت و ثبات منطقه راهی به جز همکاری امنیتی و نظامی مشترک میان کشورهای منطقه به دور از دخالت های نیروهای بیگانه وجود ندارد. تجربه های تاریخی بویژه در یک دهه اخیر نشان داد که آمریکا در پس پرده تمام بحرانهای منطقه بوده و هست.

ـ موضع گیری های هیستریک آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال احیای روابط ایران با کشورهای عربی، نقش این دو(آمریکا و رژیم صهیونیستی) در بحران سازی میان کشورهای عربی و ایران را فاش کرد. این دو می کوشیدند تا در برابر احیای روابط مانع تراشی کنند؛ زیرا برقراری مجدد روابط میان ایران و عربها مشروعیت حضور آمریکایی اسرائیلی در منطقه را از میان خواهد برد.

ـ هرگونه تقارب و نزدیکی میان عربها و ایران به معنای بستن تمام درها به روی نیروهای بیگانه و در راس آنها آمریکایی ها برای ورود به منطقه است. به عبارتی دیگر آمریکا دیگر قادر نخواهد بود منابع و ثروتهای ملت های منطقه را غارت کند. همچنین این بدان معناست که اموالی که به خزانه های آمریکا سرازیر می شد، اینک برای پروژه های توسعه در این کشورها هزینه خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها