وزارت بهداشت:

شناسایی بیش از ۱۱ هزار بیمار مبتلا به جذام در کشور/ جان باختن ۲ هزار و ۵۰۳ بیمار

شناسایی بیش از ۱۱ هزار بیمار مبتلا به جذام در کشور/ جان باختن ۲ هزار و ۵۰۳ بیمار
جمعه 12 خرداد 1402 - 13:16

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۱ هزار و ۹۰۶ بیمار مبتلا به جذام در سال گذشته در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۵۰۳ بیمار جان خود را از دست دادند.

العالم - ایران

شهنام عرشی افزود: از مجموع ۱۱ هزار و ۹۰۶ بیمار شناسایی شده مبتلا به جذام، هشت هزار و ۹۸۶ نفر بهبود یافتند و ۶ بیمار تحت درمان چند دارویی قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: میزان شیوع کشوری جذام هفت هزار دهم در ۱۰ هزار نفر جمعیت است و بیماران شناسایی شده بالای ۱۵ سال سن داشتند ، همچنین هیچ کدام از بیماران سابقه تماس با بیمار جذامی را نداشتند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: عامل بیماری جذام یک باکتری از خانواده باسیل‌ هایی است که بیماری سل را به وجود می‌آورد.

به گفته وی، این باکتری بر روی تنه‌های عصبی می‌نشیند و نواحی که کنترل عملکرد اندام (دست‌ها و پاها) را برعهده دارد، درگیر می‌کند. در نتیجه بیمار دچار اختلالات حسی حرکتی شده و چشم‌های وی نیز ممکن است درگیر شوند.

جذام یک بیماری عفونی مزمن است که توسط باسیل اسید فاست و میله ای شکل مایکوباکتریوم لپرا ایجاد می‌شود. این بیماری بیشتر پوست، اعصاب محیطی، مخاط دستگاه تنفسی فوقانی و نیز چشم‌ها را درگیر می‌کند ولی اعضای دیگر نیز گرفتار می‌شوند. جذام می‌تواند هر دو جنس را در تمام سنین مبتلا کند.

این بیماری دوره نهفتگی بسیار طولانی دارد و می‌تواند چند سال به طول انجامد اما در بیشتر موارد سه تا پنج سال است و راه اصلی ورود عامل بیماری جذام به بدن مشخص نیست ولی محتمل‌ترین راه سرایت جذام از یک شخص درمان نشده به شخص دیگر، از طریق دستگاه تنفسی یا پوست است. انتقال این بیماری نیاز به دوره تماس طولانی دارد و فقط نسبت کمی از مردم به آن مبتلا می‌شوند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها