اعلام تشکیل ائتلاف دریایی ایران و کشورهای عربی

اعلام تشکیل ائتلاف دریایی ایران و کشورهای عربی
يکشنبه 14 خرداد 1402 - 12:38

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ائتلاف مشترک نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به زودی با کشورهای منطقه از جمله عربستان، امارات، قطر، بحرین و عراق تشکیل می شود.

العالم یک خبرچند تحلیل

تحلیل:

- زمانی که ایران از ائتلاف‌های جدید منطقه‌ای بدون حضور نیروهای خارجی در آن سخن می‌گوید، امارات با اقدامی معنا دار خروج خود را از ائتلاف نیروهای دریایی متحد به رهبری آمریکا در خاورمیانه اعلام کرد و با این اقدام و پس از بر ملا شدن نقش خرابکارانه این عنصر و دامن زدن به اختلافات بین کشورهای منطقه چنین پیام آشکاری داشت که زمان اعتماد منطقه به این عنصر خارجی برای برقراری امنیت به پایان رسیده است.

- کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که برای حفظ امنیت خود و منطقه چاره ای جز همکاری مشترک ندارند و این همکاری مستلزم اخراج همه نیروهایی است که حضورشان هیچ توجیهی ندارد و فقط موجب تضعیف اقتصاد این کشورها و از بین رفتن فرصت پیشرفت در زمینه های مختلف اقتصادی ، تجاری، علمی و سیاسی می شود.

- توافق و نزدیکی ایران و عربستان یکی از مهمترین دلایل این گشایش بزرگ روابط کشورهای منطقه به دور از هرگونه مداخله خارجی است و به نوعی در بسیاری از پرونده های مهم منطقه نیز بازتاب مثبت خواهد داشت و چشم انداز برقراری روابط مثبتی در کشورهای منطقه به دور از درگیری ها و جنگ های منطقه ای و بحران های پوچی است که عامل بیشتر آنها فقط آمریکاست.

- نکته قابل توجه این است که آمریکا پس از کمرنگ شدن نقش خود در منطقه و تبدیل شدن به عامل بی ثباتی، تلاش کرده دلایل خروج امارات از ائتلاف دریایی خود را به شیوه خود توضیح دهد. به گونه ای که روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از برخی مقامات آمریکایی نوشت که اماراتی ها «از عدم پاسخ آمریکا به توقیف نفتکش های ایران در منطقه ناامید شده اند!» در حالی که بیانیه وزارت امور خارجه امارات درباره این موضوع شفاف بود.

-در بیانیه دولت امارات آمده است: «امارات متحده عربی به گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز و روش های دیپلماتیک به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف مشترک جهت برقراری امنیت و ثبات منطقه متعهد است و به دنبال ارزیابی مستمر همکاری های امنیتی مؤثر با همه شرکا، از دو ماه پیش از حضوردر نیروی دریایی متحد انصراف داده است.

- آمریکا چاره ای جز ترک منطقه ندارد و باید ماموریت برقراری امنیت در منطقه را به کشورهای منطقه بسپارد، زیرا این کشورها در اداره امور خود ناتوان نبوده و به وکیل و سرپرست نیاز ندارند و ائتلاف های جدیدی در منطقه و در سطح بین الملل در حال شکل گیری است و این ائتلاف ها برای تشکیل منتظر چراغ سبز آمریکا نیستند.

پربیننده ترین خبرها