درخواست عضویت ایران در ائتلاف های منطقه ای؛ تلاش خستگی ناپذیر ایران برای ایجاد نظم نوین جهانی

درخواست عضویت ایران در ائتلاف های منطقه ای؛ تلاش خستگی ناپذیر ایران برای ایجاد نظم نوین جهانی
شنبه 13 خرداد 1402 - 20:42

انتخاب ایران به عنوان نایب رئیس مجمع عمومی سازمان ملل و گزارشگر کمیته خلع سلاح، خشم آمریکا را برانگیخته به‌طوری که آمریکا تاکید کرده به تلاش‌های خود برای مخالفت با هرگونه نقش رهبری ایران در سازمان ملل ادامه دهد. بروز چنین واکنشی از جانب آمریکا عجیب نبود اما مهر تایید دیگری بر توحش نظام کنونی جهانی است که آمریکا در آن نقش رهبر را ایفا می کند.

العالم - کشکول

واکنش آمریکا از آن جهت قابل پیش بینی بود که ایران از مهم ترین قدرت های منطقه ای تاثیرگذار در حوزه بین المللی به شمار رفته و با تمام قوا در حال مبارزه با نظام کنونی جهانی است که دولتی زورگو و مستکبر همچون آمریکا بر عرش آن تکیه زده و با کمک قدرت نظامی خود اراده اش را بر آن تحمیل می کند، بدون آنکه ذره ای منافع ملت ها را در نظر گرفته باشد.

آمریکا رهبر نظام جهانی تک قطبی کنونی شده و علاوه بر آن، چهل سال است که تمام توان خود را برای مقابله نظامی، اقتصادی، سیاسی، رسانه ای و روانی با ایران به کار برده و تحریم بی سابقه ای در زمینه های زیادی به مردم این کشور تحمیل کرده است. اما به لطف استقامت مردم و حکمت رهبران، ایران نه تنها توانست تحریم های تروریستی آمریکا را خنثی کند بلکه هیمنه آن را نیز شکسته و راهبرد ایران برای مقابله با تروریسم امریکایی به مکتبی برای ملت های آزاده تبدیل شده تا بتوانند خود را از پیامدهای تحریم های ظالمانه نجات داده و این تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

مشارکت ایران در اجلاس بریکس در کیپ تاون که با شعار «تقویت مشارکت با کیفیت بالای بریکس، آغاز دوره جدیدی برای توسعه جهانی» برگزار شده را می توان به منزله تلاش ایران برای ایجاد جهانی چند قطبی دانست که دولتی واحد بر آن سلطه نداشته باشد و همانند آمریکا با زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی خواسته های غیر انسانی خود را به دیگران تحمیل نکند.

مشارکت فعال حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در اجلاس بریکس پلاس در آفریقای جنوبی و تشکیل حدود 10 نشست دوجانبه مهم با شخصیتهای برجسته و گفتگو با آنها درباره تجارب ایران درعرصه حضور در نهادها و ابتکارهای بین المللی، و از سوی دیگر برخورداری ایران از ذخایر کامل انرژی و سیستم حمل و نقل ارزان و دیگر دستاوردهای برجسته علمی، علاوه بر داشتن اراده قوی برای مشارکت در ایجاد یک نظم جهانی جدید، تمام این موارد شایستگی این کشور برای حضور در بریکس به عنوان عضو مهم را ثابت می کند.

"بریکس" می تواند هدف مهم بعدی ایران در چهارچوب سیاست آن در راستای ایجاد جهانی چند قطبی باشد و برای همین هم جزو اولین کشورهایی بود که رسما علاقه خود به مشارکت در این مجموعه را اعلام کرد. وزیر خارجه ایران نیز از همتای آفریقای جنوبی خود خواستار ایجاد ساز و کار برای پیوستن دولت های دیگر به بریکس شد و قرار بر رایزنی در این خصوص در نشست کنونی شد تا نتیجه آن در اجلاس های بعدی اعلام گردد.

همانطور که گفته شد، فعال بودن دیپلماتیک ایران در قاره آسیا و تلاش آن برای پیوستن به ائتلاف های منطقه ای مانند شانگهای، بریکس و اتحادیه اوراسیا اراده خستگی ناپذیر آن در ایجاد نظام نوین جهانی را نشان می دهد که در آن، قدرت متوحش آمریکا غل و زنجیر می شود و دیگر توان تجاوز به ملت ها را نخواهد داشت و تاوان زورگویی و یکه تازی های چندین دهه خود را پرداخت خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها