امیرعبداللهیان: سیاست جهانی منزوی کردن ایران شکست خورده است

امیرعبداللهیان: سیاست جهانی منزوی کردن ایران شکست خورده است
سه شنبه 16 خرداد 1402 - 12:42

وزیر امورخارجه کشورمان در گفتگویی اظهار داشت: ایران در مسیر اصلی ترانزیتی قرار دارد که شمال و جنوب و همچنین شرق و غرب را به هم متصل می‌کند. ما از طیف وسیعی از مزایا و امکانات برخورداریم و طرف‌های دیگر نیز از این تعامل سود می‌برند.

العالم - ایران / سیاسی

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی «پرس‌تی‌وی» به سوالات با خبرنگار اعزامی این شبکه درباره سفر به آفریقای جنوبی برای شرکت در نشست دوازدهم و سیزدهم خرداد ماه وزرای خارجه کشورهای عضو «بریکس» و دوستان بریکس پاسخ داد.

حسین امیرعبداللهیان در این مصاحبه اعلام کرد که تلاش‌های آمریکا و برخی متحدان غربی آن برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران، شکست خورده است.

وزیر خارجه ایران به همراه وزرای خارجه و مقامات عالیرتبه کشورهای آفریقای جنوبی، برزیل، روسیه، هند، چین، آرژانتین، بنگلادش، کومور، کوبا، بروندی، کنگو، مصر، گابن، گینه بیسائو، اندونزی، قزاقستان، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و اروگوئه در نشست بریکس شرکت کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست بریکس پلاس در کیپ تاون رایزنی‌هایی نیز با تعدادی از مقامات حاضر از جمله وزرای خارجه آفریقای جنوبی، امارات عربی متحده، روسیه، عربستان سعودی، کومور، هند، برزیل، گابن و معاون وزیر خارجه کوبا داشت.

حسین امیرعبداللهیان در جواب به سوال خبرنگار پرس‌تی‌وی درباره پیام حضور وزیر خارجه ایران در نشست بریکس به رغم فشارهای آمریکا و متحدانش برای منزوی کردن ایران گفت: «حضور فعال ایران در سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اخیرا در بریکس نشان می‌دهد که سیاست جهانی منزوی کردن ایران شکست خورده است».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: «کشورها و اتحادها بر اساس منافع خودشان عمل می‌کنند. پیام روشن و صریح ما این است که جمهوری اسلامی ایران را نمی‌توان منزوی کرد و به حاشیه برد».

این دیپلمات ارشد با تاکید بر موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به شدت با یکجانبه گرایی مخالف است.

وی گفت: «ما به شدت مخالف یکجانبه‌گرایی هستیم و در عین حال از فرصت‌های موجود در چارچوب چندجانبه گرایی نهایت استفاده را می‌بریم. علاوه بر این، ایران از نظر ژئوپلیتیک، ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک از جایگاه اصلی در منطقه برخوردار است».

امیذعبداللهیان در مصاحبه با پرس تی وی ادامه داد: «ایران در مسیر اصلی ترانزیتی قرار دارد که شمال و جنوب و همچنین شرق و غرب را به هم متصل می‌کند. ما از طیف وسیعی از مزایا و امکانات برخورداریم و طرف‌های دیگر نیز از این تعامل سود می‌برند».

وزیر خارجه ایران در این مصاحبه درباره گروه بریکس و مواضع آن در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت کرد و درباره همکاری ایران با بریکس و عضویت در این گروه هم سخن گفت.

به گفته امیرعبداللهیان، بریکس سازمانی است که بر تقویت چندجانبه گرایی تمرکز دارد. پنج کشور (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) که اعضای کلیدی بریکس هستند بیش از سه میلیارد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و تقریبا یک چهارم سطح زمین را پوشش می‌دهند.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «این نشان می‌دهد که کشورهای بریکس در تمرکز بر چندجانبه گرایی چقدر تاثیرگذار هستند و به همین دلیل است که جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای برای بریکس قائل است».

به گفته حسین امیرعبداللهیان، دولت آیت‌الله ابراهیم رئیسی از زمان روی کار آمدن در تلاش است تا از پتانسیل‌های ائتلاف‌های منطقه‌ای، اقتصادی، سیاسی و امنیتی استفاده کند که می‌تواند منافع ملی ایران را در چارچوب چندجانبه‌گرایی تضمین کند.

وزیر خارجه ایران درباره تلاش‌ها برای عضویت در بریکس گفت: «ما از سال گذشته پیگیری عضویت ایران در بریکس را آغاز کردیم. پنج کشور اصلی عضو بریکس یعنی روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی پیشنهاد اساسی ایران مبنی بر پیوستن اعضای جدید به بریکس را پذیرفتند».

دیپلمات ارشد ایران ادامه داد: «قرار است آیین نامه‌ها و پروتکل‌های ارائه شده از سوی اعضای بریکس را دریافت کنیم و بر این اساس اقدامات لازم را در این چارچوب اتخاذ کنیم. اما بر اساس مذاکراتی که با وزرای خارجه کشورهای اصلی عضو انجام دادم، آنها ایران را به‌عنوان یک عضو جدید بالقوه در اولویت قرار داده‌اند».

امیرعبداللهیان با تحسین مزایای عضویت ایران در بریکس گفت: «ما می‌توانیم از ظرفیت‌های بریکس برای ارتقای چندجانبه‌گرایی جهت افزایش تجارت با کشورهای عضو و تقویت همکاری‌های اقتصادی به نفع ملت ایران استفاده کنیم».

وی درباره دیدار با وزیر خارجه عربستان سعودی در حاشیه نشست بریکس در کیپ تاون گفت: «من و آقای فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی به توافق رسیدیم که سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور در ریاض، تهران، جده و مشهد هفته آینده بازگشایی شوند. دفتر نماینده ما در سازمان همکاری اسلامی نیز در جده بازگشایی خواهد شد».

وزیر خارجه ایران ادامه داد: «زائران ما از 24 می (سوم خرداد ماه) به عربستان سعودی سفر کرده‌اند. برای ما مهم است که نهادهای دیپلماتیک و کنسولی ما تاسیس شده و فعالیت‌های خود را برای تسهیل امور مربوط به سازمان حج و زیارت ایران انجام دهند».

به گفته امیرعبداللهیان، یکی از موضوعاتی که با وزیر خارجه عربستان سعودی درباره آن صحبت کرد، فرصت‌های جدید ایجاد شده برای تقویت همکاری‌ها در منطقه است. وی ادامه داد: «ما معتقدیم که منطقه در حال تغییر کردن است. به نظر من، توسعه همکاری اقتصادی، تجاری، فرهنگی و گردشگری ر سطح منطقه‌ای می‌تواند امنیت منطقه را تضمین کند».

به گزارش «پرس تی وی»، وزیر خارجه ایران با تاکید بر نقش شورای همکاری خلیج فارس گفت: به نظر می‌رسد الگوهای امنیتی موجود برای دستیابی به همکاری جمعی در منطقه، منسوخ و قدیمی شده است».

حسین امیرعبداللهیان با تاکید بر پیدایش نظم نوین جهانی که هژمونی آمریکا را به چالش می‌کشد و از یکجانبه گرایی به چندجانبه گرایی حرکت می‌کند، گفت: «این واقعیت

است که نظم جهانی جدیدی در حال شکل گیری، متضمن دور شدن از نظام تک قطبی و یکجانبه گرایی است و اکنون تمرکز بازیگران اصلی جهانی بر موضوع چندجانبه گرایی و چند قطبی بودن است».

وی با اشاره به مواضع آمریکایی‌ها گفت: «آنها می‌خواهند نظم کنونی مبتنی بر هژمونی آمریکا در مرکز توجه جهانیان قرار گیرد اما با تغییر مفاهیم در سیاست بین‌الملل و روابط بین‌الملل طی سال‌های اخیر، واقعیات صحنه بین‌المللی نیز تغییر کرده است».

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران، اتحادها و ائتلاف‌هایی از قبیل شورای همکاری شانگهای و بریکس از جمله بازیگران تاثیرگذار جدید در نظم نوین جهانی هستند.

امیرعبداللهیان درباره موضع و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما علاوه بر تحکیم روابط دوجانبه خود با کشورهای مختلف، از سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی موجود برای به حداکثر رساندن منافع ملی خود بهره خواهیم برد».

کشورهای بریکس در مجموع، حدود ۴۲ درصد جمعیت، نزدیک به یک‌ چهارم تولید ناخالص ملی و حدود یک‌ سوم خاک دنیا را تشکیل می‌دهند. دو کشور عضو آن (روسیه و چین) از اعضای دائم شورای امنیت هستند و سه عضو دیگر (برزیل، هند و آفریقای جنوبی) خواستار عضویت دائم در شورای امنیت و تغییر ساختار این سازمان هستند.

پربیننده ترین خبرها