آخرین خبرها از بحران سودان؛ از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم به رغم ادامه درگیری ها

آخرین خبرها از بحران سودان؛ از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم به رغم ادامه درگیری ها
چهارشنبه 17 خرداد 1402 - 10:47

آمریکا و عربستان با صدور بیانیه رسمی اعلام کردند که ارتش سودان ونیروهای واکنش سریع این کشور به مذاکرات غیر مستقیم خود در جده درباره راه های تسهیل کمک های بشردوستانه و توافق بر سر اقدامات و تدابیر لازم پیش از آغاز دوباره و رسمی مذاکرات جده ادامه می دهند.

العالم - آفریقا

در بیانیه رسمی ریاض و واشنگتن آمده است: "به رغم توقف مذاکرات و پایان آتش بس، هیئت های مذاکره کننده ارتش و نیروهای واکنش سریع (دو طرف مسلح و درگیر در سودان) هنوز در جده حضور دارند. عربستان و آمریکا اصرار زیادی بر ادامه مذاکرات دارند؛ موضوع این مذاکرات، راه های تسهیل کمک های بشردوستانه و دستیابی به توافق درباره اقدامات لازم در کوتاه مدت پیش از آغاز دوباره مذاکرات جده است.

ناظران هم آماده از سرگیری مذاکرات هستند و به دو طرف مذاکره یادآوری می کنند که باید به تعهدات خود به موجب بیانیه 11 مه جده در خصوص حمایت از غیر نظامیان سودان پایبند باشند. دوباره اعلام می کنیم که عربستان و ایالات متحده به تعهدات خود در قبال ملت سودان پایبند هستند. همچنین از دو طرف می خواهند به آتش بس جدید پایبند باشند و آن را به منظور توقف کامل درگیری، به طور فعالانه اجرا کنند".

درگیری بین ارتش سودان و شبه نظامیان واکنش سریع در حالی وارد هشتمین هفته خود می شود که شهروندان عادی را در معرض تیراندازی و حمله قرار داده و مانع دسترسی آنها به خدمات اساسی شده و به شیوع هرج و مرج در این کشور منجر شده است.

میانجی گری عربستان و آمریکا در مذاکرات جاری به برقراری آتش بس در سودان منجر شده است اما دو طرف هیچگاه به طور کامل به این آتش بس پایبند نبوده اند.

بنا بر بیانیه شورای حاکمیت سودان، عبد الفتاح برهان، فرمانده ارتش این کشور دیروز (سه شنبه) با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفتگو کرده است.

طبق این بیانیه، برهان در این گفتگو بر ضرورت خروج نیروهای واکنش سریع از بیمارستان ها و مراکز خدماتی و منازل شهروندان و بازگشایی مسیری برای ارسال کمک های بشردوستانه به عنوان شرط لازم موفقیت مذاکرات جده تأکید کرد.

محمد حمدان دقلو، فرمانده نیروهای شبه نظامی واکنش سریع هم روز یک شنبه اعلام کرد که در گفتگو با وزیر خارجه عربستان، حمایت خود را از مذاکرات جده اعلام کرده است. اما هیچ یک از دو طرف درگیری، اشاره ای به از سرگیری مذاکرات نکرده اند.

طبق آمار و اطلاعات مراکز سنجش اطلاعات و آمار مربوط به درگیری، در این درگیری ها که در 15 آوریل شروع شده است، تا کنون بیش از 1800 نفر کشته شده اند. اما آمار واقعی به روایت آژانس امدادرسانی و سازمان های بین المللی، بسیار بیش از این است.

این جنگ باعث آوارگی بیش از یک و نیم میلیون نفر شده است که از آن میان، 425 هزار نفر به کشورهای همسایه پناه برده اند. سازمان ملل اعلام کرده است که 25 میلیون نفر یعنی بیش از نیمی از جمعیت سودان، نیازمند کمک و حمایت هستند.

پربیننده ترین خبرها