سازمان ملل درباره پیامدهای «جدی و ماندگار» تخریب سد در اوکراین هشدار داد

سازمان ملل درباره پیامدهای «جدی و ماندگار» تخریب سد در اوکراین هشدار داد
چهارشنبه 17 خرداد 1402 - 10:51

کی‌یف و مسکو یکدیگر را به انهدام سد رودخانه دنیپرو متهم می‌کنند.

العالم - آمریکا

بنابر گزارش رویترز، در پی وقوع انفجار در سد بزرگ «نُوایا کاخوفکا» بر روی رودخانه دنیپرو در استان خرسون، مدیر دفتر کمک‌رسانی سازمان ملل روز چهارشنبه درباره پیامدهای «جدی و ماندگار» این رخداد هشدار داد.
انفجار در سد بزرگِ روی رودخانه دِنیپرو در استان خرسون که خط مقدم نبرد بین اوکراین و روسیه است، باعث سرازیر شدن حجم عظیمی از آب در این منطقه جنگی شد و ساکنان دست‌کم ده منطقه را فراری داد.
دست‌کم ۴۲ هزار نفر در این منطقه در خطر آب‌گرفتگی هستند. مقامات هشدار می‌دهند که اوج آب‌گرفتگی در روز چهارشنبه رخ می‌دهد.
اوکراین و متحدان غربی این کشور روز سه‌شنبه روسیه را به انفجار این سد متهم و آن را یک جنایت جنگی عامدانه توصیف کردند؛ اتهامی که روسیه آن را رد کرده است. این سد برق‌آبی تأمین‌کننده برق در مناطق تحت کنترل روسیه است.
اوکراین می‌گوید تخریب این سد می‌تواند نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را با تهدید جدی روبه‌رو کند.
همزمان کرملین کی‌یف را متهم کرده است که خود دست به تخریب این سد بزرگ زده تا نگاه‌ها را از ناکامی‌اش در ضد حمله علیه روسیه منحرف کند.
کنوانسیون ژنو آسیب رساندن به سدها در زمانه جنگ را به دلیل خطری که برای غیرنظامیان دارد ممنوع کرده است.
مارتین گریفیتس، مدیر کمک‌رسانی سازمان ملل، به شورای امنیت این سازمان درباره پیامدهای «جدی و ماندگار» تخریب سد هشدار داد و گفت که این رخداد بر زندگی هزاران نفر در دو سوی جبهه جنگ اثر خواهد گذاشت.
گریفیتس با این حال تاکید کرد میزان خسارات به خانه و زندگی ساکنان منطقه را تنها پس از فرو نشستن آب «در روزهای آینده» می‌توان تخمین زد.

پربیننده ترین خبرها