برقراری آتش‌بس ۲۴ ساعته در سودان

برقراری آتش‌بس ۲۴ ساعته در سودان
جمعه 19 خرداد 1402 - 18:29

وزارت خارجه عربستان از توافق طرف‌های درگیر در سودان برای برقراری آتش بس ۲۴ ساعته در این کشور خبر داد.

العالم - آفریقا

وزارت خارجه عربستان روز جمعه اعلام کرد که نمایندگان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان به یک توافق آتش بس ۲۴ ساعته دست یافتند و این آتش بس از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه آغاز می شود.

براساس بیانیه منتشر شده توسط عربستان و آمریکا، طرفین متعهد شده اند که همه حملات هوایی، توپخانه و پهپادی و جابجایی نیرو و امکانات پشتیبانی را در این مدت متوقف و از تلاش برای دستیابی به پیروزی خودداری کنند.

طرفین درگیری متعهد شده اند اجازه رسیدن کمک ها به همه مناطق سودان را بدهند و این توافق نقش مهمی در رسیدن کمک ها به آسیب دیدگان درگیری دارد.

در صورتی که طرف های درگیر در سودان به این آتش بس پایبند نمانند، میانجی ها مجبور خواهند شد، مذاکرات جده را تا زمان دیگری به تاخیر اندازند.

سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) شاهد درگیری بین ارتش این کشور به فرماندهی عبدالفتاح البرهان با نیروهای واکنش سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) از جمله در پایتخت خارطوم و سایر شهرهای شمال و غرب کشور بوده است.

تاکنون چندین بار آتش‌بس در سودان اعلام شده، اما طرف‌های درگیر بطور مداوم آن را نقض می‌کنند.

درگیری های اخیر سودان تاکنون بیش از یکهزار و ۸۰۰ کشته برجای گذاشته و سازمان ملل اعلام کرده که بیش از یک میلیون نفر در داخل این کشور آواره شده‌اند، علاوه بر آن ۳۰۰ هزار سودانی به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

نمایندگان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان از ۱۶ اردیبهشت در شهر جده عربستان حضور دارند و برای دستیابی به توافق مذاکره می کنند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها