خط پایان سلطه واشنگتن بر جهان تک قطبی و دست خالی بلینکن در سفر به ریاض

خط پایان سلطه واشنگتن بر جهان تک قطبی و دست خالی بلینکن در سفر به ریاض
شنبه 20 خرداد 1402 - 09:15

آمریکا هرچقدر هم که بخواهد وانمود کند که روابطش با کشورهای عربی بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک است، شخصیت واقعی و سلطه طلبانه خود را سر بزنگاه یعنی آنگاه که منافع نامشروع خود را در معرض خطر می بیند، نشان می دهد. برای مثال با نزدیکی کشورهای عربی به سوریه مخالفت و در همین حال برای عادی سازی روابط این کشورها با اسرائیل تلاش می کند!

العالم _ تحلیل روز

درست در شرایطی که نیروهای اشغالگر اسرائیلی هر روز جنایات فجیعی علیه مردم فلسطین مرتکب می شوند و حتی به نوزادان هم رحم نمی کنند، می بینیم که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا یک روز قبل از سفرش به عربستان سعودی اعلام می کند که حمایت آمریکا از اسرائیل «محکم و تزلزل ناپذیر» است.

آنچه توجه ناظران را بیشتر به خود جلب می کند، این است که در حالی که جهان شاهد جنایات رژیم «اسرائیل» علیه مردم بی دفاع فلسطین است، می بینیم که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، گستاخانه اعراب را برای عادی سازی با این رژیم فرا می خواند و به زبان حال می گوید که اعراب چاره ای جز این ندارند که چشمان خود را به روی این جنایات ببندند و حتی عقل و اندیشه خود را کنار بگذارند و احساسات ملی و مذهبی خود را نیز دفن کنند زیرا آمریکا چنین چیزی از آنها می خواهد.

بلینکن آشکارا برای تحت فشار قرار دادن عربستان سعودی و سوق دادن آن به عادی سازی با رژیم اشغالگر صهیونیست و غاصب مقدسات اسلامی، به ریاض سفر می کند هرچند شواهد نشان می دهد که وی در انجام ماموریت خود شکست خورده و دست خالی به کشورش برگشته زیرا وی با وجود التماس فراوان، آنچه را می خواسته از سعودی ها نگرفته است.

ناظران بر این باورند که عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل، از رؤیاهای آمریکایی ها است هرچند پس از مواضع سیاسی اخیر رهبری عربستان که کاملاً در تضاد با سیاست آمریکاست، به نظر می رسد این رویا محقق نخواهد شد. از جمله این مواضع می توان به از سرگیری روابط عربستان با سوریه و ایران و نزدیک شدن آن به مواضع روسیه در اوپک پلاس اشاره کرد.

کاملا واضح است دورانی که آمریکا دیگران را امر و نهی می کرد و آنان باید می شنیدند و اطاعت می کردند، گذشته است. همپیمانان عرب آمریکا می بینند که این کشور چگونه متحدان خود را در اروپا قربانی کرده است و از آنها به عنوان سوخت جنگ خود علیه روسیه در اوکراین استفاده می کند و این در حالی است که قاره اروپا به سبب این جنگ با آینده ای نامعلوم مواجه است.

درس اوکراین ثابت کرد که آمریکا جز بر سر منافع خود و منافع «اسرائیل»، با کسی متحد نبوده و نخواهد بود. آمریکا نه منافع اعراب را بر منافع اسرائیل ترجیح می دهد و نه امنیت اعراب را بر امنیت «اسرائیل»، بلکه سخت تلاش می کند تا اعراب را از هر فرصتی برای پیشرفت و توسعه محروم کند زیرا هر گونه پیشرفت اعراب را تهدیدی برای «اسرائیل» می‌داند و دلیل همه توطئه‌ها به‌ویژه توطئه «داعش» که کشورهای منطقه با آن مواجه بوده و هستند، در همین امر نهفته است. آمریکا با سلاح داعش، کشورها را ویران و مردم را آواره کرد، ویرانی و هرج و مرج را در منطقه ایجاد کرد تا اسرائیل در امان بماند.

همین حقیقت تلخ است که اعراب را بر آن داشت تا علیه آمریکا قیام کنند و با هدف حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی، منافع و ثروت خود از طریق همکاری و هماهنگی با کشورهای اسلامی منطقه و در رأس آنها ایران، بر اساس دیدگاه خود عمل کنند تا از هم اکنون موقعیت خود را در دنیای جدید چند قطبی باز یابند، دنیایی که تحت سلطه ابرقدرت وحشی آمریکا نیست، ابرقدرتی که هم اکنون نفس های آخر خود را می کشد.

پربیننده ترین خبرها