نتانیاهو: بزرگ‌ترین هدفم صلح با عربستان و مقابله با ایران است

نتانیاهو: بزرگ‌ترین هدفم صلح با عربستان و مقابله با ایران است
شنبه 20 خرداد 1402 - 11:52

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی یک گفت‌وگوی مطبوعاتی اذعان کرد: «برقراری صلح با عربستان سعودی و جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای از بزرگترین اهدافی است که از زمان بازگشت به قدرت برای خودم تعیین کردم».

العالم - فلسطین اشغالی

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته (جمعه، نهم ژوئن) در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» از اهدافش در دوره جدید قدرت‌یابی گفت و اذعان کرد: «صلح با عربستان سعودی و همچنین جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای از بزرگترین اهدافی است که در زمان بازگشت به قدرت برای خودم تعیین کردم».

براساس گزارش شبکه صهیونیستی «آی ۲۴»، نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با این شبکه انگلیسی تاکید کرد: «برقراری صلح بین اسرائیل و عربستان سعودی تاریخ را تغییر خواهد داد».

وی در ادامه خاطرنشان کرد: صلح با عربستان یکی از بزرگ‌ترین اهدافی است که در زمان بازگشت به قدرت برای خودم در نظر گرفتم و این اهداف صلح با عربستان و جهان عرب و همچنین جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

نتانیاهو ادامه داد: ما قبلاً با چهار معاهده صلح پیمان ابراهیم که اسرائیل تحت رهبری من با امارات متحده عربی، با بحرین، با مغرب و با سودان منعقد کرد؛ ما به یک نقطه عطف تاریخی دست یافتیم.

نخست‌وزیر تل‌آویو اذعان کرد: روشن است که صلح با پادشاهی عربستان سعودی یک جهش عالی به جلو خواهد بود، زیرا این کشور تاثیرگذارترین کشور عربی نه تنها در جهان عرب، بلکه در جهان اسلام نیز هست.

نتانیاهو در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد تل‌آویو به زودی با عربستان به توافق برسد، گفت: امیدوارم اینطور باشد اما چنین چیزی را تضمین نمی‌کنم؛ این به عهده سعودی‌هاست، دست ما به سوی همه کشورهای عربی دراز است و قطعاً به طرف عربستان سعودی که کشور بسیار مهمی است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: ما فرصت‌های بزرگی برای پیشبرد صلح در منطقه، صلح بین دو کشور و رفاه مردم خود داریم و من معتقدم که این امر تاریخ را تغییر خواهد داد.

نتانیاهو در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: من معتقدم که [صلح با عربستان] به احتمال پایان درگیری بین کشورهای عربی و اسرائیل کمک خواهد کرد؛ همچنین به ما کمک می‌کند تا مناقشه فلسطین و اسرائیل را حل کنیم.

نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در بخش‌های پایانی این گفت‌وگوی مطبوعاتی که سعی داشت تا ارزش ملت فلسطین در جهان عرب را زیر سوال ببرد، اذعان کرد: فلسطینی‌ها تنها ۲ درصد از جهان عرب را تشکیل می‌دهند؛ فکر می‌کنم که آن‌ها وقتی ببینند جهان عرب با اسرائیل صلح کرده است، نقطه عطفی در سیاست خود ایجاد خواهند کرد.

نتانیاهو مصاحبه خود را با صحبت درباره این موضوع به پایان برد که «من فکر می‌کنم اگر این کار را از خارج فلسطین پیگیری کنیم، نسبت به داخل شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت؛ ما ابتدا برای برقراری صلح با فلسطینی‌ها اقدام می‌کنیم و سپس تلاش داریم تا فلسطینی‌ها را به سوی جهان عرب پرتاب کنیم».

رسانه‌های عبری پنج‌شنبه (هشتم ژوئن) اعلام کردند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگوی تلفنی داشته و درباره چند موضوع مهم از جمله برنامه هسته‌ای ایران صحبت کرده‌ است. طبق بیانیه دفتر نتانیاهو، او موضع قاطع خود را در ابن باره اعلام کرده و گفت هرگونه توافق هسته‌ای که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکند، اسرائیل را ملزم به عدم اقدام علیه ایران نخواهد کرد.

بلینکن که طی روزهای گذشته سفرش به اراضی اشغالی را لغو و به جای آن، راهی عربستان سعودی شده بود در گفت‌وگو با رسانه‌هایی همچون «الشرق‌الاوسط» اذعان کرده بود که دولت آمریکا کماکان دیپلماسی را بهترین روش در قبال ایران می‌داند. او حتی به جای تلاش واشنگتن برای عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو، درباره اقدامات کابینه نتانیاهو که امکان رسیدن به راه‌حل سیاسی را تضعیف می‌کند، هشدار داده بود.

پربیننده ترین خبرها