وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با بلینکن نگرانی‌های پکن را ابراز کرد

وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با بلینکن نگرانی‌های پکن را ابراز کرد
چهارشنبه 24 خرداد 1402 - 10:43

وزیر امور خارجه ایالات متحده و چین گانگ، وزیر امور خارجه چین، روز چهارشنبه پیش از سفر برنامه ریزی شده این مقام آمریکایی به چین به منظور تقویت روابط، در تماس تلفنی نگرانی‌های خود را ابراز کردند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، در حساب توییتر رسمی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمده است: «امشب با وزیر امور خارجه چین، گنگ، تلفنی صحبت کردم. تلاش‌های جاری برای حفظ کانال‌های ارتباطی باز و همچنین مسائل دوجانبه و جهانی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.»
وزارت خارجه چین نیز در بیانیه‌ای در یکی از صفحات رسانه‌های اجتماعی خود اعلام کرد که چین از ایالات متحده خواسته است به «نگرانی‌های اصلی چین مانند موضوع خودمختاری تایوان احترام بگذارد، از مداخله در امور داخلی چین دست بردارد، و از آسیب رساندن به حاکمیت، امنیت و منافع توسعه چین به نام رقابت دست بکشد.»
وی خاطرنشان کرد روابط دو کشور «از ابتدای سال جاری با مشکلات و چالش‌های جدیدی روبرو شده است» و مسئولیت دو طرف همکاری با یکدیگر برای مدیریت صحیح اختلافات، ارتقای مبادلات و همکاری و تثبیت روابط است.
بنا بر گزارش ها، بلینکن در حال برنامه ریزی سفری به چین در روزهای آتی است و در چند هفته اخیر، دو کشور در تلاشی برای کاهش تنش‌ها اقدام‌های دیپلماتیک را در دستور کار قرار دادند. بلینکن در ماه فوریه سفر خود به پکن را پس از پرواز یک بالن هواشناسی چینی بر فراز قلمرو ایالات متحده و هدف قراردادنش که واشنگتن آن را مشکوک به جاسوسی اعلام کرد، لغو کرد.
از آن زمان، چین تا حد زیادی تلاش‌های ایالات متحده برای تعاملات رسمی را رد کرده است، اما برخی نشانه‌های مثبت نیز مشاهده شده است. هفته گذشته، دانیل کریتنبرینک، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوس آرام، بالاترین مقام آمریکایی بود که از زمان حمله به بالن چینی و سقوط آن به چین سفر کرد.
در ماه مه، جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده با همتای چینی خود وانگ ونتائو در واشینگتن دیدار کرد تا درباره تجارت گفتگو کنند.

پربیننده ترین خبرها