بحران سودان پس از قتل فرماندار دارفور غربی از نگاه تحلیلگران برنامه مع‌الحدث شبکه العالم

بحران سودان پس از قتل فرماندار دارفور غربی از نگاه تحلیلگران برنامه مع‌الحدث شبکه العالم
جمعه 26 خرداد 1402 - 16:39

پیچیدگی اوضاع سودان از مهمترین عواملی است که تاکنون مانع از موفقیت تلاش ها، ابتکارات و میانجیگری ها برای پایان دادن به درگیری طرف های متخاصم در این کشور به ویژه پس از شکست ابتکار آفریقا و مذاکرات جده شده است.

العالم نظرکده

محمد حسب الرسول، نویسنده و پژوهشگر مسائل منطقه ای در این باره گفت: ترور فرماندار دارفور غربی به دست نیروهای واکنش سریع یک رویداد بزرگ و خطرناک به ویژه برای دارفور و سودان است زیرا نشانه‌های زیادی وجود دارد که حاکیست تمام ترورها، دزدی‌ها، تجاوزها و آتش‌سوزی‌هایی که در خارطوم به دست این نیروها روی داده است، در دارفور تکرار شده و این نشانه آن است که هدف این نیروی شورشی تجزیه کشور سودان است.

الرسول افزود: نیروهای واکنش سریع مرتکب جنایات شدند و حتی آن را ثبت کردند، زمانی که فرماندار دارفور غربی دستگیر شد، از این دستگیری فیلمبرداری و و آن را به صورت زنده پخش کردند و زمانی که وی را کشتند، فرمانده نیروهای واکنش سریع در این شهر از دفتر فرماندار بیرون آمد و علنا اعلام کرد که کار تمام شده است.

وی خاطرنشان کرد: این فرماندار به عنوان مسئول این ایالت مهم، مانعی در مسیر پروژه نیروهای شورشی برای تصرف این ایالت بود، بنابراین کوشیدند از شر وی خلاص شوند لذا مشابه آن ممکن است درباره بقیه مقام های حکومت و نیروهای ملی انجام شود.

صادق الرزیقی، رئیس اتحادیه روزنامه ‌نگاران سودان نیز گفت که این حادثه بدون برنامه نبوده است، زیرا ایالت دارفور غربی، که در مجاورت چاد واقع است، در آن درگیری های قبیله ای جریان دارد که به خاطر آن تاکنون دهها هزار نفر به چاد پناه بردند. از سوی دیگر، این فرماندار نماینده دولت بود و توافق های صلح جوبا در سال 2020 را امضا کرد. وی وابسته به قبیله مسالیت است. وی در هنگام درگیریها به وظایف خود عمل می کرد و به دلیل آنکه از ایالت فرار نکرد، از احترام زیادی میان مردم برخوردار بود.

وی افزود: این ترور باعث شعله ور شدن آتش بحران و تحریک قبیله مسالیت و تمامی قبایل در دارفور غربی و دیگر ایالت ها علیه نیروهای واکنش سریع و بالطبع افزایش درگیری و خشونت در این ایالت خواهد شد.

خالد الرواس پژوهشگر سیاسی نیز گفت که دقیقا در همان زمانی که قرار بود نیروهای آزادی و تغییر توافقی را آماده کنند تا حکومت غیرنظامی در سودان حاکم شود؛ درگیری میان نظامیان در سودان رخ داد که باعث عدم تحقق آن توافق شد به ویژه که دشمنان خارجی سودان نمی خواهند دمکراسی در این کشور استقرار یابد.

پربیننده ترین خبرها