روسیه: امضای توافق تجارت آزاد منطقه‌ای با ایران تا پایان سال امکان‌پذیر است

روسیه: امضای توافق تجارت آزاد منطقه‌ای با ایران تا پایان سال امکان‌پذیر است
دوشنبه 29 خرداد 1402 - 08:08

خبرگزاری تاس گزارش داد امضای توافق منطقه آزاد تجاری بین ایران، روسیه و چندین کشور که منطقه وسیع اوراسیا - از مرزهای اروپای شرقی تا غرب چین - را پوشش می‌دهد، تا پایان سال امکان‌پذیر است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، الکسی اورچوک، معاون نخست‌وزیر روسیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی تاس گفت مذاکرات بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا - که شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه است - و ایران در مراحل نهایی خود قرار دارد.
اورچوک افزود: «ما در حال حرکت به جلو هستیم. ما بسیار امیدواریم که بتوان چنین توافقی را تا پایان سال امضا کرد.»
هم منطقه و هم ایران پس از تحریم‌های غرب به دلیل عملیات نظامی مسکو در اوکراین، اهمیت بیشتری برای کرملین پیدا کرده‌اند. تحریم‌ها مسیرهای تجارت خارجی روسیه را محدود کرده و این کشور را به جستجوی بازارهای خارج از اروپا وادار کرده است.
با این حال، با وجود روابط تنگاتنگ بین مسکو و تهران، تجارت بین دو کشور رشدی متوسط را تجربه کرده است.
بر اساس داده‌های دولت، گردش مالی کالاهای روسیه و ایران در سال 2022، 20 درصد افزایش یافت؛ یعنی دو سوم نرخ رشد کلی تعاملات مسکو با چین، یکی دیگر از شرکای کلیدی که روسیه در دو سال گذشته ائتلاف سیاسی و اقتصادی خود را با آن گسترش داده است.
توافق منطقه‌ای با ایران جایگزین یک پیمان موقت می‌شود که کاهش تعرفه‌های گمرکی را برای صدها دسته کالا فراهم می‌کند.
در نوامبر 2022، روسیه مبادله محصولات نفتی با ایران را آغاز کرد و در ماه مارس، تهران گفت روی «حجم عظیم» سوآپ نفت و گاز با مسکو حساب باز کرده است.
اورچوک همچنین بدون ارائه جزئیات بیشتری به تاس گفت: مذاکرات میان کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای ایجاد بازار مشترک گاز ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها