درخواست مقام سودانی برای تحقیقات بین‌المللی درباره خشونت علیه ساکنان دارفور

درخواست مقام سودانی برای تحقیقات بین‌المللی درباره خشونت علیه ساکنان دارفور
سه شنبه 30 خرداد 1402 - 15:03

فرماندار دارفور از شورای امنیت سازمان ملل خواست به دادگاه کیفری بین‌المللی اجازه دهد «جنایت‌ها و ترورهایی» را که در این منطقه رخ داده است، بررسی کند.

العالم - آفریقا

به نقل از رویترز، فرماندار دارفور روز سه‌شنبه خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره خشونت علیه ساکنان این منطقه شد. دارفور شاهد برخی از شدیدترین نبردها در درگیری‌های جاری سودان بوده است.
مینی آرکو میناوی از شورای امنیت سازمان ملل خواست به دادگاه کیفری بین‌المللی اجازه دهد «جنایت‌ها و ترورهایی» را که طی دو ماه گذشته در این منطقه غربی سودان رخ داده است، بررسی کند.
سودان پس از درگیری در اواسط آوریل بین ارتش سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح برهان و نیروهای شبه نظامی واکنش سریع به فرماندهی ژنرال محمد حمدان دغلو، وارد هرج و مرج شد.
به گفته هیثم محمد ابراهیم، وزیر بهداشت سودان ، این درگیری که ماه‌ها تنش بین ژنرال‌های رقیب را به اوج رساند، بیش از 3 هزار کشته و بیش از 6 هزار مجروح برجای گذاشت. این منازعه بیش از ۲ میلیون و دویست هزار نفر را به ترک خانه‌های شان به مناطق امن در داخل سودان و کشورهای همسایه وادار کرد.

بیشتر درگیری‌ها در خارطوم، پایتخت این کشور متمرکز بوده اما در سایر مناطق از جمله دارفور نیز رخ داده است. به گفته مقامات سازمان ملل، خشونت در دارفور به‌تازگی جنبه قومی نیز پیدا کرده است.
ولکر پرتس، فرستاده سازمان ملل در سودان، اوایل این ماه هشدار داد حملات نیروهای واکنش سریع و شبه نظامیان متحد آنها به مفهوم جنایت علیه بشریت است.
میناوی - فرماندار دارفور - گفت : از «خشونت غیر متعارف» علیه ساکنان بسیاری از مناطق در منطقه از جمله جُنَینه، مرکز استان دارفور غربی استفاده شده است.
او با اشاره به نسل‌کشی در اوایل دهه 2000، در ویدئویی که در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود منتشر کرد، گفت: «آنچه اکنون در دارفور رخ می‌دهد کمتر از آنچه در سال 2003 اتفاق افتاده، نیست.»
وی در این باره به کشته شدن ساکنان، تجاوز به زنان، غارت و سوزاندن اموال، و "قتل" رهبران سیاسی و اجتماعی منطقه، از جمله فرماندار دارفور غربی، اشاره کرد.

به گفته ساکنان منطقه و فعالان، در درگیری‌های کنونی، نیروهای شبه نظامی واکنش سریع و متحدانشان بارها به مناطق مختلف دارفور حمله کرده‌اند. در این حملات ، بسیاری از شهرها، روستاها و اردوگاه‌های آوارگان نیز غارت و سوزانده شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها