سردار مومنی در گفتگو با العالم: ایران رتبه اول کشف مواد مخدر در دنیا را دارد/ 4هزار شهید و 12 هزار جانباز ایرانی در مسیر مبارزه با مواد مخدر/ طالبان اقدام عملی برای مبارزه با کشت مواد مخدر نداشته است/ افزایش 32 درصدی تولید مخدر در افغانستان در یک سال گذشته

سردار مومنی در گفتگو با العالم: ایران رتبه اول کشف مواد مخدر در دنیا را دارد/ 4هزار شهید و 12 هزار جانباز ایرانی در مسیر مبارزه با مواد مخدر/ طالبان اقدام عملی برای مبارزه با کشت مواد مخدر نداشته است/ افزایش 32 درصدی تولید مخدر در افغانستان در یک سال گذشته
چهارشنبه 31 خرداد 1402 - 21:07

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ایران رتبه اول کشف مواد مخدر در جهان را دارد، تاکید کرد: در سال قبل میلادی ایران بیش از هزار تن کشفیات مواد مخدر داشته است که در صورتی که رشادت‌های سربازان ایرانی نبود این حجم از مواد مخدر وارد اروپا و کشورهای غربی می شد.

العالم - ایران / سیاسی

اسکندر مومنی، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با العالم اظهار داشت: با توجه به اینکه در دهه‌های اخیر شاهد تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان هستیم و همچنین در سال‌‌های گذشته شاهد افزایش تولید مواد مخدر صنعتی در این کشور هستیم، در همین راستا نشستی سه جانبه میان مقامات سه کشور ایران، پاکستان و سازمان ملل برگزار شد.

وی افزود: در این نشست مسائل تخصصی مطرح شد و سندهای دوجانبه میان ایران و پاکستان و سازمان ملل برای کنترل مواد مخدر در منطقه امضا شد.

ایران رتبه اول کشف مواد مخدر در جهان را دارد

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد که دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل رسما اعلام کرد که ایران با فاصله بسیار زیاد رتبه اول کشف مواد مخدر در دنیا را دارد، 92 درصد کشف تریاک جهان، بیش از 50 درصد کشفیات مورفین و 30 درصد کشفیات هروئین و آمفتامین در دنیا مربوط به ایران است.

مومنی تاکید کرد که برای جمهوری اسلامی ایران تفاوتی ندارد که مواد مخدر قرار است در داخل کشور توزیع شود یا به کشورهای دیگر ترانزیت شود در هر دو صورت با جدیت بسیار زیاد اقدام به کشف و بازداشت باندهای قاچاق خواهید کرد.

4 هزار شهید ایرانی در مسیر مبارزه با مواد مخدر

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد که در چند دهه گذشته ایران بیش از 3هزار و 800 شهید و 12 هزار جانباز در این مسیر تقدیم کرده است، در همین یک سال گذشته 12 تن از بهترین فرزندان این سرزمین جانشان را برای دفاع از امنیت جهانی دادند، این در حالی است که آمریکا برخی از کشورها با تحریم ها نه تنها کمکی به مسیر مبارزه با موادمخدر نمی کنند بلکه در این مسیر سنگ اندازی نیز می کنند.

وی تاکید کرد که در سال قبل میلادی ایران بیش از هزار تن کشفیات مواد مخدر داشته است که در صورتی که رشادت‌های سربازان ایرانی نبود این حجم از مواد مخدر وارد اروپا و کشورهای غربی می شد.

طالبان اقدامی عملی برای مبارزه با کشت مواد مخدر نکرده است

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر درخصوص نحوه برخورد طالبان با کشت مخدر در افغانستان گفت: در بیان و اعلام دیدم که طالبان اعلام کرده است که جلوگیری از کشت مواد مخدر می‌شود اما در عمل تا به حال چیزی مشاهده نکردیم، طالبان اعلام کرده است که جلو کشت مواد مخدر را می گیرد ولی در عمل چیزی مشاهده نکرده ایم شاید در برخی استان ها کشت مواد مخدر کاهش داشته باشد اما گزارش رسمی سال گذشته سازمان ملل از افزایش 32 درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان خبر می دهد.

ترانزیت مواد اولیه تولید مخدرهای صنعتی از اروپا به افغانستان

وی افزود: مواد اولیه و پیش‌ساز مواد مخدر صنعتی عموما از کشورهای صنعتی و غربی به افغانستان می آید و تبدیل به شیشه شده و تمام نقاط جهان ارسال می شود در حالی که افغانستان هیچ مصرف قانونی برای این پیش‌سازها ندارد که نشان می دهد که مواد مخدر یک جریان دوسویه است.

استفاده از تجهیزات بروز برای مبارزه با مواد مخدر

سردار مومنی خاطرنشان کرد که نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران ضمن جانفشانی از روش های نوین برای مبارزه و کشف مواد مخدر از انسداد مرزها گرفته تا بکارگیری پهپادها و سیستم های اپتیکی و راداری در این زمینه استفاده می کند، بیش از 70 درصد کشفیات مواد مخدر در ایران با استفاده از روش های فنی و تکنولوژیکی و روش های اطلاعاتی است. همچنین 70 درصد کشفیات در 7 استان شرقی و حاشیه شرق صورت می گیرد. تمرکز جمهوری اسلامی ایران بر باندهای بزرگ و بین المللی است. در چهار سال گذشته ضربه به بنیان های مالی قاچاقچیان 10 برابر شده است.

وی خاطرنشان کرد که اولویت ایران همکاری با کشورهای همسایه است در اجلاس منطقه ای در بغداد با کشورهای همسایه برای مبارزه مؤثر رایزنی کردیم، بسیاری از کشورهای همسایه حضور داشتند تمرکز جمهوری اسلامی ایران بر تبادل تجربیات و تبادل اطلاعات با کشورهای همسایه است. در چندین کشور افسر و رابط مواد مخدر به صورت دوطرفه داریم.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد که در سال های اخیر میزان کمک ها به ایران برای مبارزه با مواد مخدر افزایش داشته که با حجم بالای هزینه هایی که جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با پدیده جهانی مواد مخدرانجام می دهد قابل مقایسه نیست. اگر جمهوری اسلامی ایران به عنوان خط مقدم این مبارزه را انجام ندهد مواد مخدر همه کشورها را فرامی گیرد.

تحریم های ظالمانه مانعی برای مبارزه با مخدرها

وی افزود: سازمان ملل اعلام کرد حدود 90 درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می شود و رتبه دوم تولید متامفتامین را دارد، ایران بر اساس آموزه های دینی و اصول اعتقادی مانند سد محکمی دراین مسیر ایستاده است. حرفمان با برخی از کشورها این است که حتی برای مردم خودتان هم که شده با تحریم های ظالمانه موانعی ایجاد نکنید.

سردار مومنی تاکید کرد که با تجهیزات مدرنی که قاچاقچیان در اختیار دارند دیگر نمی شود با امکانات سنتی با آنها مبارزه کرد. این هشدار جدی است، حقوق بشر واقعی اینجاست که ما به گفتار و عمل مقید هستیم. برخی از کشورها در زبان و گفتار خوب عمل می کنند اما موانع جدی برای ایفای حقوق بشر ایجاد می کنند که نمونه اش تحریمهای ظالمانه است و مواد مخدر مرز نمی شناسد و جهان را فرا خواهد گرفت و این هشدار جدی است.

پربیننده ترین خبرها