استرالیا مانع از ساخت سفارت جدید روسیه در شهر کانبرا شد

استرالیا مانع از ساخت سفارت جدید روسیه در شهر کانبرا شد
دوشنبه 5 تير 1402 - 07:42

دادگاه عالی استرالیا درخواست روسیه برای جلوگیری از تخلیه محل جدید سفارت این کشور را رد کرد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، تلاش روسیه برای ساخت سفارت جدید خود در نزدیکی پارلمان استرالیا در روز دوشنبه با یک مانع حقوقی جدید مواجه شد چرا که دادگاه عالی از تلاش دولت استرالیا برای تصرف این زمین حمایت کرد.
پس از هشدار آژانس‌های اطلاعاتی استرالیا، این کشور از ساخت سفارت جدید روسیه در کانبرا جلوگیری کرد.
روسیه هفته گذشته و در آخرین لحظات کوشید برای پیشبرد این پرونده استدلال‌های جدیدی مطرح کند و یک دیپلمات خود را برای مذاکره به این کشور اعزام کرد.
اما دادگاه عالی استرالیا صبح روز دوشنبه حکم داد که روسیه باید این محل را تخلیه کند - دست‌کم تا زمانی که پرونده برای استدلال‌های حقوقی دقیق‌تر به دادگاه بازگردد.
ديپلمات روسیه نیز بلافاصله پس از صدور حكم با خودروي ديپلماتيك محل را ترک کرد.
آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا در این خصوص به خبرنگاران گفت: «دادگاه روشن کرده است که در حال حاضر هیچ مبنای قانونی برای ادامه حضور روسیه در محل وجود ندارد».
وی افزود: «ما از فدراسیون روسیه انتظار داریم مطابق با حکم دادگاه عمل کند.»
روسیه حق مالکیت بر این زمین را در سال 2008 از دولت استرالیا خرید و در سال 2011 مجوز ساخت سفارت جدید خود را در آنجا دریافت کرد. اما دولت استرالیا هفته گذشته اعلام کرد از این توافق خارج می‌شود.
پارلمان استرالیا قوانینی را تصویب کرده است که به طور اخص با هدف جلوگیری از ساخت سفارت روسیه در این مکان - که حدود 400 متر با پارلمان فاصله دارد، به اجرا گذاشته شده است.
آلبانیز همچنین روز دوشنبه بسته جدید کمک نظامی به اوکراین را اعلام کرد که 28 نفربر زرهی M113 و مقدار نامشخص گلوله 105 میلی‌متری هویتزر را شامل می‌شود.

پربیننده ترین خبرها