کشورهای عربی سازشکار، افزایش شهرک سازی و تعویق نشست النقب

کشورهای عربی سازشکار، افزایش شهرک سازی و تعویق نشست النقب
دوشنبه 5 تير 1402 - 14:05

پایگاه اینترنتی «آی 24» به نقل از الی کوهن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نوشت: «نشست مجمع النقب که قرار بود در ابتدای ماه ژوئیه در مراکش برگزار شود، به دلیل اعلام برنامه رژیم صهیونیستی برای ساخت حدود ۴۵۰۰ واحد مسکونی در شهرک‌های کرانه باختری، به تعویق خواهد افتاد.»

العالم - فلسطین اشغالی

آنچه در این خبر قابل توجه است، تاکید تمام سران رژیم صهیونیستی بر سیاست توسعه شهرک‌ها به عنوان سیاست راهبردی ثابت برای حفظ موجودیت و بقای آنها است و بنا دارند تا زمانی که فلسطین به طور کامل بلعیده و از مردمش تخلیه شود، به این اقدام جنایت کارانه ادامه دهند.

نکته دیگر این که رژیم صهیونیستی هیچ ارزشی برای کشورهای عربی سازشکار قائل نیست.

مطلب قابل توجه تر این که نشست النقب که قرار بود با حضور مقاماتی از رژیم صهیونیستی و سران رژیم های عربی سازشکار برگزار شود، فقط به تعویق افتاده ولی لغو نشده است.
بر اساس آنچه ناصر بوريطه، وزیر امور خارجه مراکش (مغرب) اعلام کرد، کشورش در شرایط مساعد سیاسی میزبان دومین دوره نشست مجمع النقب خواهد بود.

وزیر خارجه مراکش گفت که نشست النقب با حضور آمریکا، رژیم صهیونیستی، مصر، امارات، بحرین و مراکش به بعد از تابستان موکول شد. اولین دور نشست النقب ۲۷ مارس ۲۰۲۲ با مشارکت چهار کشور عربی مصر، امارات، بحرین و مراکش به‌ علاوه آمریکا و رژیم صهیونیستی در «نقب» در فلسطین اشغالی برگزار شد.

حال این سوال مطرح است که وقتی بر همگان مسلم شده که رژیم صهیونیستی دست از شهرک‌سازی بر نمی دارد ماحصل سیاسی برگزاری این نشست چیست که سران رژیم‌های سازشکار این گونه در انتظار آن هستند؟!

این نشست چه منفعتی برای مردم فلسطین و مردم کشورهای عرب سازشکار دارد؟ آیا این رژیم تاکنون لحظه ای کشتار سیستماتیک مردم بی دفاع فلسطین را متوقف کرده است؟ آیا این نشست از اجرای طرح یهودی سازی قدس جلوگیری می کند؟ آیا این رژیم جنایتکار حمله تروریستی و نژادپرستانه به مقدسات اسلامی را متوقف خواهد کرد؟ آیا از محاصره غزه دست برمی دارد؟

پرسش آخر این که با وجود چنین شرایطی چرا سران برخی کشورهای عربی همچنان اصرار بر عادی سازی تحقیرآمیز با این رژیم جنایتکار دارند؟!

بخشی از پاسخ را می توان در اظهارات وزیر خارجه صهیونیستی در سایت «آی 24» یافت که قاطعانه تأکید کرد «اسرائیل» معتقد است این دیدار در آینده برگزار می شود. به نظر می رسد دلیل این اطمینان حمایت همیشگی واشنگتن از این رژیم است همانطور که الی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیسیتی خود اعلام کرد که ایالات متحده نقشی محوری در حمایت از این نشست ایفا می کند.

در پایان این پرسش مطرح است که آیا آمریکا با اعمال فشار بر رژیم‌های عربی برای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی به دنبال تامین منافع این رژیم است؟ اگر اینگونه است پس منافع رژیم های عربی از اجرای روند عادی سازی سازی چه می شود؟!

پربیننده ترین خبرها