پریگوژین .. قربانی اول و آخر شورش خود

پریگوژین .. قربانی اول و آخر شورش خود
سه شنبه 6 تير 1402 - 09:19

درست در زمانی که روسیه درگیر جنگی سخت و طاقت فرسا با ناتو در اوکراین بود، یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، دست به شورشی علیه رهبران کشورش زد و پس از تصرف مرکز فرماندهی نظامی شهر روستوف در جنوب روسیه، به سرعت حرکت به سمت مسکو را آغاز کرد. اما چند ساعت نگذشته بود که با میانجی گری بلاروس ناگاه شورش به پایان رسید و پریگوژین دستور داد نیروهایش به پادگان برگردند.

العالم - در گوشی

پریگوژین با این شورش یک روزه سقف اهداف خود را تا حد آزاد کردن ملت روسیه و اعدام وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه در میدان سرخ مسکو بالا برد. اما خیلی سریع اوضاع با تبعید پریگوژین به حالت عادی برگشت.

هنوز همه ابعاد شورش پریگوژین روشن نشده است؛ این ابهام علل و اسباب متعدد و نتایج و پیامدهایی دارد. در واقع بیش از هر چیز شبیه یک حادثه سورئالیستی بود که هیچ تناسبی با منطقه اسیا ندارد. الان تنها کاری که باید انجام داد این است که منتظر ماند تا غبار حادثه اندکی فروکش کند تا ابهام های موجود برطرف شود و بتوان یک ربط منطقی بین مسائل یافت.

باید منتظر ماند و دید که چرا آشپز مخصوص پوتین، علیه ارباب شورش کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته گفت که سازمان جاسوسی روسیه سرگرم تحقیقات درباره این موضوع است که آیا دستگاه های جاسوسی غرب در شورش پریگوژین دست داشته اند و اینکه آیا سازمان جاسوسی اوکراین در این ماجرا نقشی داشته است یا خیر.

مساله ای که تئوری همدستی غرب با پریگوژین را تأیید می کند، تراوشات کلامی مقامات عالی رتبه غربی درباره شورش واگنر است؛ امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه این شورش را فرصتی برای وارد کردن شکست استراتژیک به روسیه توصیف کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم پیش بینی کرد ناآرامی در روسیه تا ماه ها ادامه یابد. دیوید پتراوس، رئیس سابق آژانس جاسوسی مرکزی آمریکا هم از پریگوژین، رئیس گروه واگنر خواست مراقب خودش باشد و به او توصیه کرد:"مراقب پنجره های باز باش".

پربیننده ترین خبرها