سازمان ملل: رفتار آمریکا با زندانیان گوانتانامو بی رحمانه و غیر انسانی است

 سازمان ملل: رفتار آمریکا با زندانیان گوانتانامو بی رحمانه و غیر انسانی است
چهارشنبه 7 تير 1402 - 12:15

گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد: رفتار دولت آمریکا با زندانیان باقی‌مانده در بازداشتگاه گوانتانامو «بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» است.

العالم - آمریکا

بنابر گزارش گاردین، فیونوالا نی آئولین، گزارشگر ویژه سازمان ملل در نیویورک پس از بازدید از بازداشتگاه گوانتانامو در کوبا گفت: «من مشاهده کردم که پس از دو دهه بازداشت، زندانیان رنج زیادی کشیده اند و همچنان این رنج ها را متحمل می‌شوند.»
او خواستار تعطیلی اردوگاهی شد که توسط جورج بوش، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در خلیج گوانتانامو ایجاد شد.

این کارشناس سازمان ملل پس از بازدید از بازداشتگاه گوانتانامو در کوبا گفت: رفتار دولت آمریکا با زندانیان باقی‌مانده در این بازداشتگاه «بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» است.
نی آئولین نخستین گزارشگر سازمان ملل است که اجازه بازدید از این زندان را دریافت کرده است.
به گفته نی آئولین، 30 مرد همچنان در گوانتانامو بازداشت هستند که 19 نفر از آنها هرگز به جرمی متهم نشده اند.
گزارش جامع او نشان می‌دهد که «نظارت تقریباً دائمی، محدودیت‌های حاکم بر سلول‌ها و استفاده نابجا از محدودیت‌ها» و همچنین سایر رویه‌هایی که حقوق بشر را نقض می‌کنند، همچنان در بازداشتگاه وجود دارد. او افزود بسیاری از بازداشت‌شدگانی که شکنجه شده اند، توانبخشی «مستقل، جامع یا کافی» دریافت نکرده اند.
زندان پایگاه دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو در کشور کوبا در تاریخ ۱۱ ژانویه سال ۲۰۰۲ افتتاح شد و هنوز شماری از «افراد مظنون به تروریسم» در آن نگهداری می‌شوند.
وجود این زندان همواره منتقدانی داشته و محل مناقشه بوده است، تا آنجا که دولت باراک اوباما تعهد کرد آن را تعطیل کند، اما در نهایت در انجام این کار موفق نبود.
دونالد ترامپ پس از روی کار آمدن در حکمی به ادامه کار این زندان رای داد.
جو بایدن در کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که بازداشتگاه گوانتانامو را تعطیل خواهد کرد، اما منتقدان می‌گویند او گام‌های معناداری برای این کار برنداشته است.
سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل پیش از این در بیانیه‌ای زندان گوانتانامو را «لکه ننگی بر سابقه حقوق بشری» ایالات متحده خوانده است.

پربیننده ترین خبرها