گزارش العالم از خیابان های فرانسه که به میدان جنگ تبدیل شده است+فیلم

شنبه 10 تير 1402 - 15:17

دولت فرانسه از استقرار 45 هزار نیروی پلیس برای مقابله با اعتراضات اخیر و دستگیری حدود هزار نفر پس از چهارمین شب از ناآرامی های اخیر این کشور – که به دنبال کشته شدن یک نوجوان در تیراندازی پلیس رخ داد – خبر داد.

العالم - اروپا
خبرنگار العالم در فرانسه گزارش داد که خیابان های پاریس شبیه میدان جنگ شده است و اعتراضات به کشته شدن یک جوان فرانسوی الجزایری الاصل به ضرب گلوله پلیس، از کنترل خارج شده است.

در مقابل، تنها راه حلی که در پاسخ به این اعتراضات به ذهن دولت خطور کرده است، راه حل های امنیتی شامل استقرار تعداد بیشتری از نیروهای پلیس است. امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه و دولتش در تلاش هستند از مسئولیت این حادثه شانه خالی کرده و تا جایی که ممکن است این حادثه را از رنگ و لعاب نژادپرستی دور نگه دارند... در حالی که معترضان می گویند حوادث نژادپرستانه دیگری هم از این دست از سوی پلیس رخ داده است.

تظاهرات‌‌ در فرانسه در اعتراض به شلیک مرگبار پلیس این کشور به یک نوجوان ۱۷ ساله در یک حادثه راهنمایی و رانندگی در منطقه «نانتر» واقع در غرب پاریس از دوشنبه شب آغاز شده و جمعه شب برای چهارمین شب متوالی ادامه یافت.

اعتراضات فرانسهانتشار خبر این واقعه باعث شد معترضان خشمگین ساختمان‌ها و خودروهای دولتی را در حومه فرانسه به آتش بکشند. از آن زمان به بعد، ناآرامی‌ها به سایر شهرها و مناطق فرانسه گسترش پیدا کرده است.

ژان لوک ملانشن، رئیس "حزب فرانسه تسلیم ناپذیر" گفت: اشتباه در آموزش مبانی امنیتی به نیروهای پلیس، باعث شده است که کار یک پلیس به جایی برسد که یک نوجوان 17 ساله را به این روش دراماتیک به قتل برساند .. ماکرون؛ از کدام مسئولیت آموزشی حرف می زنی؟ بگذار به تو یادآوری کنم چه بلایی سر سدریک شویا امد. او را به زمین انداختند و لگد کوب کردند تا کشته شد و تا امروز با وجود گذشت سه سال هنوز پلیس های عامل این جنایت، محاکمه نشده اند.

حوادث خشونت باری که در فرانسه رخ داده است، صلح اجتماعی را در این کشور به خطر انداخته مخصوصا که با گسترش اعتراضات به قانون افزایش سن بازنشستگی، خشونت پلیس به طور نگران کننده ای در ماه های اخیر شدت گرفته است.

یک شاهد عینی به شبکه خبری العابم گفت: "ما به شدت می ترسیم، اوضاع رفته رفته از کنترل خارج می شود و این نتیجه سیاست های اشتباه ماکرون است. این خشونت باید همین الان متوقف شود، پلیس باید رفتارهای نژادپرستانه و قتل بیگناهان را کنار بگذارد، این کار قابل قبول نیست".

در صورت ادامه این بحران امنیتی، ممکن است ثبات سیاسی در فرانسه به خطر بیفتد.

هم اکنون آرامش نسبی بر شهر نانتر - زادگاه جوانی که به ضرب گلوله پلیس از پا درامد- برگشته است. اما سایر شهرها همچنان کانون ناآرامی است، چنانچه ماکرون نتواند راه حل سریعی برای خاموش کردن آتش این بحران – که ابعاد سیاسی و نژادپرستانه و انسانی به خود گرفته است – بیابد، اوضاع از کنترل خارج می شود.

پربیننده ترین خبرها