رهگیری پهپاد آمریکایی توسط جنگنده های روسی بر فراز آسمان سوریه

رهگیری پهپاد آمریکایی توسط جنگنده های روسی بر فراز آسمان سوریه
پنج‌شنبه 15 تير 1402 - 09:11

فرماندهی مرکزی آمریکا فیلمی از رهگیری پهپادهای آمریکایی توسط جنگنده‌های روسی در آسمان سوریه را منتشر کرد.

العالم - سوریه

به گزارش سی ان ان، نیروی هوایی آمریکا از رهگیری هواپیماهای بدون سرنشین خود در آسمان شمال شرق سوریه توسط ۳ جنگنده روسی خبر داد.

ژنرال «الکس گرینکویچ»، فرمانده نیروی هوایی در فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در بیانیه‌ای، مانور روسیه علیه پهپاد MQ-۹ Reaper آمریکا را «ناامن و غیرحرفه‌ای» توصیف کرد. این ژنرال آمریکایی مدعی شده که پهپادهای این کشور بر فراز آسمان شمال شرق سوریه در حال رصد اهداف داعش بوده اند.

فرماندهی مرکزی آمریکا ویدئویی از رهگیری پهپادهای آمریکایی توسط جنگنده‌های روسی را منتشر کرد که نشان می‌دهد هواپیماهای روسی پهپادهای آمریکایی‌ها را در آسمان سوریه رهگیری می‌کنند و با فاصله بسیار نزدیک آن‌ها را به خارج از مرز هوایی سوریه می‌کشانند.

گرینکویچ گفت: «برخلاف استانداردها و پروتکل‌های تعیین‌شده، جنگنده‌های روسی هواپیماهای ما را مجبور به انجام مانور برای اجتناب از درگیری کردند.»

1

رهگیری پهپادهای آمریکایی توسط جنگنده‌های روسی در سوریه تقریباً ۴ ماه پس از آن صورت می‌گیرد که جنگنده‌های روسی یک پهپاد MQ-۹ آمریکا را بر فراز دریای سیاه سرنگون کردند. در بیانیه‌ای که از سوی فرماندهی اروپایی آمریکا در این ارتباط صادر شد، آمده بود که این پهپاد و دو هواپیمای سوخو ۲۷ روسی در ماه مارس بر فراز آب‌های بین‌المللی بر فراز دریای سیاه پرواز می‌کردند که یکی از هواپیماهای روسی عمداً جلوی هواپیمای بی سرنشین آمریکا پرواز کرد و مقداری سوخت روی آن ریخت. سپس جنگنده روسی به صورت عمد با پروانه هواپیمای بدون سرنشین برخورد کرد و این برخورد باعث شد که پهپاد آمریکایی در آب‌های بین المللی سقوط کند.

حوادث هوایی مانند این در چند ماه گذشته میان آمریکا و روسیه افزایش یافته است، زیرا روسیه نه تنها به هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی بلکه به پرواز جنگنده‌های آمریکایی که بر فراز سوریه پرواز می‌کنند نیز واکنش نشان داده و به صورت هشدار آمیزی به آنها نزدیک می‌شود.

در حالی که نظامیان روسیه با درخواست و مجوز دولت دمشق در سوریه حضور دارند، اما حضور آمریکا در سوریه یک حضور غیرقانونی و به صورت اشغالگرانه توصیف می‌شود.

پربیننده ترین خبرها