اصطکاک نظامی روسیه و آمریکا در آسمان سوریه؛ ماهیت و پیام ها

اصطکاک نظامی روسیه و آمریکا در آسمان سوریه؛ ماهیت و پیام ها
جمعه 16 تير 1402 - 21:16

اصطکاک نظامی اخیر پهپادهای آمریکایی و هواپیماهای روسیه در آسمان سوریه در جریان رزمایش هوایی مشترک بین نیروهای روسیه و سوریه پیام های مهمی دارد.

العالم نظرکده

هشام جابر کارشناس نظامی و راهبردی در گفتگو با شبکه العالم گفت: اصطکاک روسیه و آمریکا با استفاده از پهپادها در آسمان سوریه از قبل قابل پیش بینی بود؛ چنانچه رئیس مرکز مصالحه روسیه در سوریه به اجرای مانورها از روز چهارشنبه با سوریه و به مدت 6 روز اشاره کرده بود و گفت که این مانورها،مانورهای معمولی زمینی نخواهد بود؛ بلکه شامل نیروی هوایی سوریه و روسیه و جنگ الکترونیک می شود و باید به جولان دادن پهپادهای آمریکایی‌ در آسمان شمال سوریه پایان داد.

وی افزود: نیروهای روسی 8 سال پیش وارد سوریه شده تا اینکه هواپیمای روسی با آتش ترکیه سرنگون شد. این حادثه سبب شد تا روسیه تصمیم بگیرد تا در پایگاه هوایی حمیمیم ، اتاق عملیات برای هماهنگی پرواز در حریم هوایی سوریه تشکیل شود و برای عدم برخورد ، نیروهای ائتلاف آمریکایی را وادار به هماهنگی کرد تا برخورد و اصطکاکی صورت نگیرد. پروازها در آن زمان محدود به هواپیماهای جنگی بود؛ آمریکا از پرواز پهپادها اطلاعی نمی داد که این موضوع روسیه را نگران کرد که حادثه اخیر هشداری به آمریکا برای ضرورت توقف پرواز پهپادهاست و اینکه هماهنگی ها باید علاوه بر هواپیماهای جنگی شامل پهپادها نیز شود.

حسن حسن، پژوهشگر امور راهبردی نیز با اشاره به امضای تفاهم نامه ای میان وزارت دفاع روسیه و آمریکا برای جلوگیری از هرگونه برخورد، به سخنان معاون مرکز مصالحه روسی نیز اشاره کرد که گفت: تعداد تخلفات آمریکا، تنها در ماه ژوئن به 315 مورد رسیده است.

حسن افزود: تفاهم نامه میان روسیه و آمریکا شامل پرواز هواپیماهای جنگی و پهپادها نیز بود؛ اما آمریکایی ها با صدور بیانیه ای ادعا کردند که جنگنده های روسیه رویکردی خصمانه در پیش گرفته اند؛ زیرا یک هواپیمای روسی چند شعله منور در برابر پهپاد آمریکا شلیک کرد.

این پژوهشگر امور راهبردی ادامه داد: این مساله را نمی‌توان با درگیری ادامه دار و بی‌سابقه بر سر جغرافیای اوکراین بی ارتباط دانست، زیرا آمریکا که به اصطلاح ائتلاف بین‌المللی در سوریه را ریاست می کند، در اوکراین نیز تحرکاتی دارد.

محمود الافندی، استاد دانشگاه روسیه نیز به نوبه خود گفت: عملیات سرنگونی یا غرق هواپیمای جاسوسی آمریکایی در دریای سیاه که یکی از گران قیمت ترین هواپیماهای جاسوسی جهان به ارزش حدود 25 میلیون دلار به شمار می آید، نشان داد که روسیه قاطعانه می خواهد در قبال موضوع تجاوزات آمریکایی بایستد.

وی افزود: روسیه خواهان حل و فصل نهایی است، زیرا توافقنامه ها و تفاهم هایی نظامی و سیاسی بسیاری با آمریکا امضا کرده اما آمریکا آنها را نقض کرده است؛ و اکنون روسیه موضوع را در دریای سیاه یکسره کرد.

الافندی ادامه داد: آمریکا در ماه ژوئن 315 بار حریم هوایی سوریه را نقض کرد و با وجود آنکه روسیه برگزاری رزمایش در منطقه را اعلام کرد؛ اما آمریکا حریم این منطقه را نقض می کند؛ در شبه جزیره کریمه که یک منطقه عملیات نظامی است، روسیه بارها به آمریکایی ها هشدار دادند؛ با این جود پهپادهای آمریکایی، حریم پایگاههای نظامی روسیه را نقض و از آن تصویر برداری می کنند، این پهپادها دارای وسایل تصویر برداری پیشرفته ای هستند؛ از این رو روسیه می خواهد این تجاوزات به پایان برسد.

پربیننده ترین خبرها