عضویت ایران در شانگهای؛ صدای شکستن هیبت دلار و سلطه آمریکا به گوش می رسد

عضویت ایران در شانگهای؛ صدای شکستن هیبت دلار و سلطه آمریکا به گوش می رسد
شنبه 17 تير 1402 - 11:07

به طور قطع یقین داریم که خبر ملحق شدن ایران به شکل رسمی به سازمان همکاری شانگهای به عنوان عضو نهم این سازمان که چین، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان درآن عضویت دارند، کار آمریکا وغرب را پیچیده تر خواهد کرد. آمریکا و غرب بیش از چهار دهه است که درصدد تهیه طرح هایی برای درتنگنا قرار دادن ملت ایران از لحاظ اقتصادی با هدف تسلیم این ملت و به زانو در آوردن آن ها در برابر خواست آمریکا هستند.

العالم – تحلیل روز

وقتی می گوییم که خبر ملحق شدن ایران به سازمان شانگهای، خبری ناراحت کننده برای آمریکا و غرب است ، می دانیم که چه می گوییم. پیوستن ایران به شانگهای ، دارای بازتاب های گسترده و مثبتی نه فقط در زمینه شکست محاصره اعمال شده از سوی آمریکا بر ملت ایران است، ‌بلکه پیامدهایی هم در زمینه شکستن سلطه آمریکا و شکستن هيبت دلار دارد.

این واقعیتی است که «ژانگ مینگ»، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای درسخنرانی خود به مناسبت پیوستن رسمی ایران به این سازمان در روز سه شنبه گذشته به آن اشاره کرد. مینگ ، از ملحق شدن ایران به این سازمان به عنوان « یک رویداد تاریخی» یاد کرد که فرصت های جدید برای توسعه همکاری در زمینه امنیت و ثبات و گسترش روابط تجاری و اقتصادی و همکاری میان کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد.

«میخائیل زوبوف» نویسنده روس درمقاله ای در «اکسپرت رو» تاکید کرد: نقش سازمان همکاری شانگهای درنتیجه ملحق شدن ایران به این سازمان تقویت خواهد شد. «یوگنی ساتانوفسکی» دانشمند علوم سیاسی درگفتگو با «اکسپرت رو» گفت: ایران کشوری است که بسیار بیشتر از روسیه و سال های طولانی مورد تحریم های غرب بوده است. ما می توانیم از تجربه ایران استفاده کنیم. اکنون ایران دیگر تنها نیست و با پیوستن به این سازمان ، مبادلات با ارزهای به غیر از دلار در تجارت خارجی تقویت می شود.

سازمان شانگهای که اعضای آن ۲۰ درصد از منابع انرژی جهان را دراختیار دارند،‌ و سه میلیارد و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت جهان درکشورهای عضو این سازمان سکونت دارند، و چین و روسیه که از اعضای دائم شورای امنیت هستند ، درآن عضویت دارند، با پیوستن ایران به آن، می تواند دلار را از عرش خود پایین بیاورد.

به دلیل توانایی ها و امکانات و جایگاه جغرافیایی که ایران از آن برخوردار است، عضویت در شانگهای نه فقط به نفع ایران است بلکه همه کشورهای منطقه و حتی کشورهای جهان از آن سود خواهند برد. ایران عضو کریدور بین المللی شمال – جنوب به همراه روسیه و چین است که جنوب را به شمال و شرق را به غرب و شمال شرق را به شمال غرب متصل می کند. این جایگاه جغرافیایی به ایران این امکان را می دهد که به یک کانون بین المللی برای ارسال کالا به آفریقا و کشورهای غیرساحلی تبدیل شود. ایران دارای راه های زمینی و دریایی با چین است و می تواند که چین را به شمال اروپا وصل کند و نیز روسیه ، قفقاز ، دریای سیاه و اروپای مرکزی را به کریدور بین شمال و جنوب متصل کند.

مسیر ایران چه از هند به روسیه یا از چین به روسیه و کشورهای عربی باعث می شود که این کشورها از کانال سوئز بی نیاز شوند زیرا که آن ها در مدت زمانی کوتاه تر از ۱۷ تا ۲۲ روز به مقصد خود برسند.

ایران از طریق حضور در شانگهای می تواند که نیازهای خود را از کشورهای عضو این سازمان تامین کند.همچنانکه می تواند بدون نیاز به غرب در داخل این سازمان سرمایه گذاری کند. کشورهای عضو شانگهای بازاری به میزان هفت تریلیون دلار دارند و ایران به علت توانایی های اقتصادی، علمی و فن آوری پیشرفته اش می تواند که دراین بازار حضور فعال داشته باشد.

کارشناسان معتقدند که ایران درمرحله اول از ملحق شدن به سازمان شانگهای به رشد تجاری بالغ بر۲۰ درصد دست یابد و در مراحل بعدی این میزان رشد با استفاده از راهکارهای این سازمان افزایش خواهد یافت.

اهداف ایران با اکثر اهداف کشورهای عضو شانگهای مشترک است ،‌ ازجمله مخالفت با حضور نظامی خارجی و دفاع از امنیت ملی در آسیای مرکزی و منطقه دریای خزر و مقابله با آثار منفی درگیری های ایجاد شده توسط آمریکا در افغانستان ، عراق و سوریه و نیز مخالفت با سیاست های ظالمانه و یکجانبه آمریکا در تحریم ملت ها و مقابله با تک روی آمریکایی در اتخاذ تصمیمات بین المللی و نادیده گرفتن سازمان های بین المللی، خودداری از اعمال قوانین آمریکا به عنوان قوانین جهانی، ایستادگی در برابر تجاوزهای آمریکا و جنگ های بی پایان آن در جهان و درنهایت تلاش برای تبلور یک نظم جهانی جدید تحت سلطه کثرت گرایی برابری و احترام متقابل.

پربیننده ترین خبرها