سازمان ملل درباره ارسال کمک های ترکیه به بخش هایی از سوریه رای‌گیری می کند

سازمان ملل درباره ارسال کمک های ترکیه به بخش هایی از سوریه رای‌گیری می کند
شنبه 17 تير 1402 - 11:50

ارسال کمک از ترکیه به شمال‌غرب سوریه ممکن است به مدت 6 یا 12 ماه تمدید شود.

العالم - سوریه

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه در مورد تمدید ارسال کمک از ترکیه به شمال غرب سوریه - تحت کنترل شورشیان - رأی‌گیری خواهد کرد. در این رأی‌گیری، قطعنامه‌ای با حمایت برزیل و سوئیس که خواستار تمدید 12 ماهه ارسال کمک است و قطعنامه روسیه که تمدید آن را تنها به شش ماه محدود می‌کند، مطرح خواهد شد.

پس از ویرانی‌های ناشی از زمین‌لرزه 7.8 ریشتری که در 8 فوریه جنوب ترکیه و شمال‌غرب سوریه را ویران کرد، ارسال کمک‌ها به این منطقه به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، دو گذرگاه دیگر از مسیر ترکیه را برای افزایش جریان کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان باز کرد و عملیات آنها را به مدت سه ماه در ماه مه تا اواسط اوت تمدید کرد. اما در هیچ یک از این دو قطعنامه به این گذرگاه‌ها اشاره نشده است.

قطعنامه‌های رقیب که توسط آسوشیتدپرس مطالعه شده است، عملاً تضمین می‌کند که ارسال کمک‌ها از طریق گذرگاه اصلی باب‌الهوی دست‌کم به مدت شش ماه ادامه خواهد یافت.

استان ادلب در شمال‌غربی سوریه محل زندگی حدود 4 میلیون نفر است که بسیاری از آنها در طول 12 سال جنگ داخلی که باعث کشته شدن نزدیک به نیم میلیون نفر و آواره شدن نیمی از جمعیت 23 میلیون نفری کشور پیش از جنگ شده است، مجبور به ترک خانه‌های خود شده اند. صدها هزار نفر در ادلب در چادرها زندگی می‌کنند و به کمک‌هایی که از گذرگاه مرزی باب‌الهوی ارسال می‌شود، متکی هستند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، این زمین‌لرزه بیش از 4 هزار و 500 قربانی در شمال‌غرب سوریه برجا گذاشت و حدود 855 هزار نفر نیز خانه‌هایشان را به طور کامل یا جزئی از دست دادند.

مارتین گریفیتس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در 29 ژوئن به شورای امنیت گفت درگیری در سوریه، 90 درصد از مردم این کشور را به فقر کشانده است و میلیون‌ها نفر در ماه ژوئیه با کاهش کمک‌های غذایی روبرو هستند.

او افزود درخواست 5.4 میلیارد دلاری بشردوستانه سازمان ملل برای سوریه - بزرگترین در جهان - فقط 12 درصد تامین شده است، به این معنی که کمک‌های غذایی اضطراری برای میلیون‌ها سوری در این ماه ممکن است تا 40 درصد کاهش یابد. او روز جمعه گفت برنامه جهانی غذای سازمان ملل به 200 میلیون دلار برای جلوگیری از کاهش مواد غذایی نیاز دارد.

پربیننده ترین خبرها