بن بست سیاسی؛ درگیری های سودان با بیش از 3 هزار کشته همچنان ادامه دارد

شنبه 17 تير 1402 - 15:30

نیروهای گروه مسلح واکنش سریع در سودان در حالی از حمله به ارتش این کشور در جنوب دارفور و مقابله با آنها خبر داده که ارتش این کشور نیز در مقابل اعلام کرده که به حمله نیروهای واکنش سریع به مقر فرماندهی کل در مرکز خارطوم پایتخت پاسخ مناسب داده است.

العالم _ سودان

درگیری ها بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع به رغم توافقات متعدد برای آتش بس و نقض های مکرر آن، در حالی در وضعیت تشدید و افزایش درگیرها قرار دارد که تا کنون بیش از 3 هزار کشته برجای گذاشته است. این در حالی است که هر طرف می گوید به طرف دیگر تلفات و خسارات سنگین وارد آورده است.

این در حالی است که نیروهای واکنش سریع اعلام کردند "از روی اجبار" وارد جنگ شده اند هرچند تاکید کرده اند که توانایی به گفته این نیروها، نابود کردن باقیمانده نیروهای مخالف و رساندن مردم سودان به پیروزی، صلح و عدالت را دارند.

ارتش سودان نیز به نوبه خود اعلام کرده که به حمله نیروهای واکنش سریع به مقر فرماندهی کل در مرکز خارطوم، پایتخت، پاسخ داده است. ارتش تصریح کرده که نیروهایش پس از درگیری بیش از یک ساعته توانسته اند حمله نیروهای واکنش سریع را دفع و بیش از 10 خودروی جنگی آنها را منهدم کند.

در چارچوب تلاش ها برای یافتن راه حلی برای باز کردن درهای بسته بحران، یک منبع دیپلماتیک سودانی گفت که عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان حضور در نشست مشترک با محمد حمدان دقلو (حمیدتی) فرمانده نیروهای واکنش سریع را رد کرده است، نشستی که گروه چهارجانبه خواستار آن شده است.

این منبع افزود: نیروهای واکنش سریع با حضور در این نشست موافقت و نمایندگان خود را معرفی کردند.

این منبع خاطرنشان کرد که فراخوان نشست دوجانبه بین البرهان و حمیدتی برای دوشنبه آینده در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی را کنیا به عنوان رئیس کمیته چهارجانبه درخواست کرده بود.

سودان از 15 آوریل (26 فروردین) شاهد درگیری بین ارتش این کشور به فرماندهی عبدالفتاح البرهان با نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) از جمله در پایتخت خارطوم و سایر شهرهای شمال و غرب کشور بوده است. تاکنون چند بار آتش بس با میانجیگری طرف های بین المللی بین دو طرف برقرار شده اما هر بار نقض شده است و آنها یکدیگر را متهم به نقض آتش بس می کنند.

«هیثم ابراهیم» وزیر بهداشت سودان اوایل تیر ماه اعلام کرد که بیش از 3 هزار نفر در درگیری‌های این کشور تاکنون کشته و ۶ هزار تن زخمی شده اند.

پربیننده ترین خبرها