رئیس‌جمهوری قرقیزستان: روابط با ایران در حال توسعه است

رئیس‌جمهوری قرقیزستان: روابط با ایران در حال توسعه است
شنبه 17 تير 1402 - 17:08

صدیر جپاروف رئیس جمهوری قرقیزستان در مراسم پذیرش استوارنامه سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در این کشور گفت که روابط بیشکک - تهران بر اساس دوستی و اعتماد در حال توسعه است.

العالم - آسیا

به گزارش سرویس مطبوعاتی ریاست جمهوری قرقیزستان، جپاروف با پذیرش استوارنامه «غلامحسین یادگاری» سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در جمهوری قرقیزستان و آرزوی موفقیت برای وی تصریح کرد: گفت و گوهای سیاسی و همکاری های دوجانبه در همه زمینه های مورد علاقه طرفین تقویت خواهد شد.
رئیس جمهوری قرقیزستان با تاکید بر اینکه بیشکک علاقه مند به همکاری با تهران به ویژه در حوزه های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری است، به نقش قابل توجه کمیسیون بین دولتی قرقیزستان و ایران در این امر اشاره کرد. در همین راستا، جباروف پیشنهاد داد که نشست بعدی این کمیسیون در سال جاری در بیشکک برگزار شود.
صدیر جپاروف کسب عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را که چهار روز پیش در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای اعلام شد، به سفیر ایران تبریک گفت. صدیر جپاروف خاطرنشان کرد: ایران به تقویت دوستی و مشارکت بین کشورهای عضو سازمان کمک خواهد کرد.
«غلامحسین یادگاری» سفیر جدید ایران در قرقیزستان از حمایت بیشکک برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای ابراز قدردانی و آمادگی طرف ایرانی را برای ارتقای مشارکت با جمهوری قرقیزستان در چارچوب این سازمان اعلام کرد.

سفیر با اشاره به اینکه طرف ایرانی علاقه مند به تعمیق همکاری های اقتصادی است، خاطرنشان کرد: ظرفیت های تجاری و اقتصادی دو طرف هنوز به طور کامل استفاده نشده است. در این راستا، ایران اولویت‌های همکاری‌های قرقیزستان و ایران را واردات و صادرات محصولات کشاورزی، همکاری در زمینه حمل‌ونقل، فناوری‌های نوین، گردشگری، معدن، سوخت و منابع انرژی و سایر بخش‌های اقتصاد برشمرد.

طرفین به علاقه متقابل برای تشدید همکاری در همه زمینه های اولویت دار اشاره کردند. همچنین در این نشست در مورد موضوعات مهم همکاری های دوجانبه تبادل نظر شد.

دیپلمات ایرانی پنجم جولای وارد قرقیزستان شد. وی پیش از عزیمت با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت و گو کرد.

وزیر امور خارجه ایران به سفیر جدید یادآور شد: دولت ابراهیم رئیسی توسعه روابط با کشورهای همسایه از جمله کشورهای آسیای میانه را در اولویت قرار داده است. سفیر جدید ایران در قرقیزستان پیش از این در رأس نمایندگی های دیپلماتیک در ترکمنستان، آلمان و لبنان و همچنین به عنوان رئیس اداره سوم اوراسیا وزارت امور خارجه فعالیت می کرد.

به گزارش ایرنا، «سعید خرازی» سفیر قبلی جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان با پایان ماموریت خود به تهران بازگشت.

پربیننده ترین خبرها