توافق ایران و عراق برای ایجاد مقرهای مرزی مشترک برای اربعین

توافق ایران و عراق برای ایجاد مقرهای مرزی مشترک برای اربعین
شنبه 17 تير 1402 - 17:56

وزیر کشور عراق پس از دیدار با همتای ایرانی خود خبر داد دو طرف بر سر ایجاد مقرهای امنیتی مشترک در مرزها به منظور کنترل تردد زائران اربعین حسینی (ع) توافق کرده‌‌اند.

العالم - ایران

«عبدالامیر الشمری» وزیر کشور عراق، امروز (شنبه)، پس از دیدار با «احمد وحیدی» همتای ایرانی خود در مرز «زرباطیه» (مهران) خبر داد که دو طرف بر سر ایجاد مقرهای مشترک در مرزها توافق کرده‌اند.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز، از طریق گذرگاه مرزی زرباطیه وارد خاک عراق شد و با همتای عراقی خود دیدار کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزیر کشور عراق بعد از پایان این دیدار در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهارداشت: «امروز در گذرگاه مرزی زرباطیه و به طور مشخص در مقر فرماندهی مرزبانی منطقه سوم از وزیر کشور ایران و هیأت همراه او با حضور استانداران بصره و واسط و دیگر مقامات مرزی و دستگاه‌های امنیتی استقبال کردیم.»

عبدالامیر الشمری اضافه کرد: «هدف از این سفر گسترش هماهنگی‌ها و همکاری در خصوص کنترل مرزهای بین‌المللی و همچنین بحث و بررسی بر سر آمادگی برای استقبال از زائران اربعین حسینی (ع) از طریق گذرگاه‌های زمینی بود که از اول ماه صفر تا بیستم ادامه خواهد داشت.»

الشمری در عین حال خبر داد: «بر سر تبادل اطلاعات دوجانبه و ایجاد مقرهای مشترک در مرزها به منظور کنترل آمدوشد و همچنین کنترل تردد زائران طی زیارت توافق شده است.»

وی افزود: «همچنین بر سر چند نکته در خصوص تسهیل ورود زائران و روند کنترل مرزهای بین‌المللی و افزایش هماهنگی و اقدام مشترک میان دو کشور توافق شده است.»

مراسم اربعین سال جاری در تاریخ پانزدهم شهریور ماه برگزار خواهد شد. سال گذشته به‌رغم شیوع ویروس کرونا، حدود ۲۱ میلیون زائر ایرانی، در پیاده‌روی اربعین به عنوان بزرگترین اجتماع شیعیان جهان شرکت کرده بودند.

بنابر اعلام سال گذشته طرف عراقی، در اربعین سال گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ موکب در شهر کربلا بر پا شد که حدود ۳۰۰ موکب متعلق به دیگر کشورها بود.

ایران، فلسطین، هند، پاکستان، نیجریه، سوئد، هلند، آلمان و چین از جمله کشورهایی بودند که سال گذشته در کربلای معلی موکب بر پا کردند.

عراق در سال جاری محدودیتی در زمینه پذیرش زائران اربعین اعلام نکرده و زائران ایرانی همچون زائران سایر کشورها بدون محدودیت کرونایی یا تعداد زائران، می‌توانند در حماسه عظیم اربعین شرکت کنند.

وضعیت مرزها همواره یکی از اصلی‌ترین مسائلی بوده که مورد توجه مقامات ایرانی و عراقی قرار گرفته است به‌ویژه آنکه حدود ۹۰ زائران اربعین از طریق مرز زمینی وارد کشور عراق می‌شوند. مرز مهران به عنوان اصلی‌ترین مرز هرساله حدود ۶۰ درصد زائران را به عراق می‌فرستد.

مرز مهران-زرباطیه در فاصله ۸۵ کیلومتری جنوب غرب شهر ایلام واقع است. این گذرگاه مرزی حدود ۱۵۰ کیلومتر از بغداد -پایتخت عراق- فاصله دارد.

پربیننده ترین خبرها